Fysik

PLZ HJÆLP med fysik aflevering

15. november 2023 af hejhej0613 - Niveau: C-niveau

Jeg kan ikke finde ud af den her opgave, altså har fundet frem til at jeg først til bruge opvarmningsformlen, men ved ikke hvad jeg før efter for at finde resultatet til opgave a. Opgave b har jeg ogs brug for hjælp til, mange tak på forhånd!!!! 


På en vaskemaskine er der en temperaturvælger, der kan indstille vasketemperaturen på en værdi mellem 30°C og 95°C. Vi antager, at en vask kræver 10 liter vand, og at vandværksvandet har en temperatur på 10°C.

a) Hvad koster den elektriske energi, der skal bruges til opvarmningen, hvis man vælger den højeste temperatur, og 1 kWh koster 1,60 Kr?

b) Hvor meget kan man spare ved at vælge den laveste temperatur?
 


Svar #1
15. november 2023 af hejhej0613

også den her opgave: En elkedel fyldt med 1,0 liter vand står og koger. Effekten af elkedlen er på 1800 W og heraf går 85 % til fordampning. a) Hvor lang tid går der, før elkedlen er kogt tør?


Svar #2
15. november 2023 af hejhej0613

også denne opgave: Opgave 6 En sten tabes fra toppen af Rundetaarn, som er 34,8 m højt. Stenen vejer 255 g.

a) Hvad er stenens potentielle energi, idet den slippes?

b) Med hvilken fart rammer stenen fortovet?

c) På grund af luftmodstand vil stenen tabe lidt af sin mekaniske energi på nedturen. Hvad betyder det for den fart, den vil ramme fortovet med?

jeg ved ikke om jeg regnet a rigtigt med har fået den til E__pot = 855.7411176 J


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2023 af mathon

\small \begin{array}{lllllll}\textbf{Opgave 6}\\&\textbf{a)}\\&&E_{pot}=\left ( 0.255\;\mathrm{kg} \right )\cdot \left ( 9.82\;\mathrm{\frac{N}{kg}} \right )\cdot \left ( 34.8\;\mathrm{m} \right )&=&87.1427\;\mathrm{J} \end{}


Skriv et svar til: PLZ HJÆLP med fysik aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.