Fysik

Graf af afstand til galakse og foton over tid

25. november 2023 af Jules702 - Niveau: B-niveau

Kan nogen hjælpe mig med disse to opgaver? Jeg har en meget lille idé om, hvad min lærer vil have, at jeg skal svare på opgaverne, men jeg har utrolig svært ved at sætte ord på det, og jeg mangler noget generel forståelse til at kunne forklare det ordentligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2023 af peter lind

d) Fotonen bevæger sig med kostant hastighed nemlig med lysets hastighed ifølge Einsteins teori.

e) Det kan den ikke. Ethvert legeme med en masse kan kun bevæge sig med en hastighed lavere en lyset


Svar #3
25. november 2023 af Jules702

Dit svar til e passer da ikke. Universet er i konstant udvidelse, og jo længere fra os en galakse er, jo hurtigere vil den vige. Den bevæger sig som sådan ikke selv, men “flyttes” længere fra os, da universet mellem os og den udvider sig. Alt uden for Hubbleradiusen viger fra os med en hastighed, som er større end lysets hastighed, og da grafen viser, at galaksen er uden for Hubbleradiussen, må den vige med overlyshastighed.

Det må vel egentlig også være det svar på spørgsmålet, som jeg havde svært ved at formulere? :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. november 2023 af peter lind

Se Einsteins specielle relativitesteori


Skriv et svar til: Graf af afstand til galakse og foton over tid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.