Matematik

Opgave

11. januar kl. 18:44 af ss15 - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er ikke hel sikker på, hvordan jeg løser denne opgave. Skal jeg bare løse ligningen f(x) = 0 efter jeg har differenteret? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar kl. 18:47 af jl9


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. januar kl. 18:48 af jl9

f ' (x) = 0 løses for at bestemme maksimum.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. januar kl. 18:51 af Niophoria

Du bestemmer f'(x) = 0 for at finde alle ekstrema (dvs. både minimum og maksimum, hvis funktionen har begge). Opgaven fortæller dig, i dette tilfælde, at du skal finde maksimum, og du ved derfor at alle x-værdier, som opfylder f'(x) = 0 må være når funktion f har maksimum.


Svar #4
11. januar kl. 18:55 af ss15

Kan det godt passe, at svaret er 0,66?... 


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. januar kl. 18:56 af jl9

Nej. Det er hurtigt at tjekke ved at tegne grafen for f


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. januar kl. 19:02 af Anders521

#0 Det er ikke tilstrækkeligt at at bestemme f '(x) = 0. Der skal et argument til at der netop er tale om et maksimum (og ikke et minimum).

Alternativ kan man bruge sin viden om andengradspolynomier ang. den ledende koefficients fortegn. og dermed beregne x-koordinaten til toppunktet.


Svar #7
11. januar kl. 19:05 af ss15

Kan jeg ikke bar skrive sådan her?

0 = -2x+3

-3-0= -2x

-3-/-2= 1.5

Maks er 1.5?


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. januar kl. 19:08 af Anders521

#7 Ja, x = 1,5 er løsningen til ligningen f '(x) = 0.


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. januar kl. 19:14 af Niophoria

#6

#0 Det er ikke tilstrækkeligt at at bestemme f '(x) = 0. Der skal et argument til at der netop er tale om et maksimum (og ikke et minimum).

Alternativ kan man bruge sin viden om andengradspolynomier ang. den ledende koefficients fortegn. og dermed beregne x-koordinaten til toppunktet.

Har du evt. mulighed for at uddybe, hvorfor beregningen ikke er tilstrækkelig? I denne opgave er det i forvejen blevet givet, at der er tale om et maksimum - eller mener du for elevens egen forståelse?

Jeg er dog enig med den resterende del af besvarelsen.


Skriv et svar til: Opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.