Matematik

Bestem højde h og bredde b af et vindue

15. februar kl. 16:18 af TaterTot8514 - Niveau: B-niveau

Hej alle,

Jeg sidder lidt fast i den her, og føler at jeg efterhånden har prøvet lidt af det hele uden at finde frem til noget.

Er der en venlig sjæl, som eventuel kan fortælle mig hvordan jeg skal regne denne ud?

b) Bestem højde h og bredde b af et vindue. Forklar metoden. (Jeg skal bruge graferne og finde ud af hvilke ligninger jeg kan bruge til beregning)

Jeg har fået to funktioner, og har tegnet dem ind i Nspire (Jeg har tjekket at de er korrekt lavet og det er de), men jeg kan simpelhen ikke komme frem til hvordan jeg skal finde resultater.

f(x)=-0,0075*x^2+60

g(x)=-0,02*x^2+2*x

Min matematiklære har også skrevet at ligningerne kan løses grafisk, men jeg finder ikke frem til noget. 

Jeg har vedhæftet et billede af funktionerne tegnet ind i grafer :)

På forhånd mange tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar kl. 16:28 af ringstedLC

Vedhæft et godt billede af opgaven, så også vi kan se, hvad funktionerne betegner.


Svar #2
15. februar kl. 16:30 af TaterTot8514

Her er hele opgaven, hvis det hjælper en smule :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. februar kl. 16:46 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. februar kl. 16:47 af ringstedLC

Nu giver det mere mening.

b) h er den y-værdi, hvor funktionerene skærer hinanden:

\begin{align*} f(x) &= g(x) \\ x_0 &= ... &&\Rightarrow h=f(x_0)\;,\;h>0 \end{align*}

b er afstanden mellem den mindste rod af g (r1 = 0) og den største rod af :

\begin{align*}f(x) &= 0 \\ x_1 &= ... \;,\;x_1>0 \\b &= x_1-0 \\b &= ... \end{align*}


Svar #5
15. februar kl. 17:18 af TaterTot8514

Så hvordan er det lige præcis jeg skal regne den ud? Jeg har prøvet at finde skæringspunkterne samt at sætte funktionerne lig med hinanden, men det er stadig en smule forvirrende


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. februar kl. 17:42 af ringstedLC

b) Saml det hele på den ene side af lighedstegnet, så den anden bliver "0". Gang eventuelt igennem med noget, så koefficienterne bliver "pænere" og løs andengradsligningen.

Husk: Der er to løsninger. Brug den, der giver en positiv funktionsværdi.


Skriv et svar til: Bestem højde h og bredde b af et vindue

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.