Matematik

Konfidensinterval for andel for andel

20. februar kl. 11:59 af josh00 - Niveau: A-niveau

1.1.96 sqrt (p(1-p))/n

2.sqrt (p(1-p))

formel (2) bruges til at finde spredningen af en binomialfordeling.

når man finder Konfidensintervalet bruger man (1) spørgsmålet er hvorfor divider man med n ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar kl. 14:51 af peter lind

Det er fordi jo flere målinger man har jo større bliver sikkerheden


Svar #2
21. februar kl. 22:08 af josh00

#1 hej

jeg ved godt hvornår man bruger formlen men hvorfor divider man med n det forstår jeg stadigvæk ikke desværre


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar kl. 22:47 af peter lind

Den 2. formel angiver spredningen i middelfordelingen. Den anden anden angiver usikkerhen på middelværdien. (der er  en fejl i den. Usikkerhen er σ/√n).  Man skal bestemme middelværdien. Hvis man kun har en måling er det slet ikke nok. Hvis man har 4 er det lidt bedre. Hvis man har hundrede målinger er det mere respektabelt. o.s.v. Jo flere målinger man har jo bedre kender man middelværdien. Man kan så bestemme hvor mange målinger der skal til for at få en bestemt usikkerhed. Dette kan så evt. afvejes med omkostningerne ved målingerne


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. februar kl. 20:17 af AMelev

#0
Der er to fejl i det, du skriver
1) 1.96\cdot \sqrt{\frac{p\cdot (1-p)}{n}}: Din parentes skal flyttes til efter n (regningsarternes hierarki). Desuden er faktoren iflg. formelsamlingen 2, men det er i princippet ligegyldigt, da der alligevel er tale om en approximation til normalfordelingen.

2) Spredningen for binomialfordelingen er \sigma=\sqrt{n\cdot {p\cdot (1-p)}. Du havde glemt n·

Jeg kan ikke give dig den forkromede forklaring, men for mig personligt giver det nogenlunde mening at betragte det lidt købmandsagtigt:
Vi har en totalspredning på σ over n forsøg. Hvis vi deler spredningen ligeligeligt giver det σ/n pr. forsøg.
 \frac{\sigma}{n}=\frac{\sqrt{n\cdot p\cdot (1-p)}}{n}= \frac{\sqrt{n\cdot p\cdot (1-p)}}{\sqrt{n^2}}= \sqrt{\frac{n\cdot p\cdot (1-p)}{n^2}}= \sqrt{\frac{p\cdot (1-p)}{n}}


Skriv et svar til: Konfidensinterval for andel for andel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.