Matematik

Seperation af variable

08. marts kl. 16:38 af Asbjørn1672 - Niveau: A-niveau

Hej hestenet, 

Jeg har lidt problemer ang. min srp, hvor jeg skal med hjælp af seperation af variable få udlet så A(t) står alene. Pls hjælp ;( 

Vedhæfter her differentialligningen! :D

Vedhæftet fil: Seperation af variable.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. marts kl. 18:32 af AMelev

Det ligner snarere en lineær differentialliigning. Se formelsamling side 29 (180).

NB! A optræder både i din ligning og i formlen, men de er forskellige, så det er måske smart at omdøbe dit A til y.


Svar #2
08. marts kl. 19:30 af Asbjørn1672

Hej igen! jeg må desværre ikke bruge panserformlen.... med mindre den kan vises på seperation af variable? 

Jeg har tilføjet hvordan løsningen skal være, men jeg aner simpelhen ikke hvordan man kommer dertil. 


Svar #3
08. marts kl. 19:34 af Asbjørn1672

Jeg tilføjer her hvad jeg har gjort indtil videre - håber det klarer mit spørgsmål op

Vedhæftet fil:seperation 2.docx

Brugbart svar (1)

Svar #4
09. marts kl. 11:41 af AMelev

Jeg kan ikke ummiddelbart se, at du kan benytte separation af variable,  men du kan evt. i stedet bevise panserformlen. Du kan fx benytte dette link eller google. Der er masser af hits, men alle, jeg har fundet, benytter i princippet samme metode.
Kan du have misforstået kravet, så du bare skal benytte separation af variable til at løse den første (simplere differentialligning? 
Spørg din lærer, om det virkelig er et krav at benytte separation af variable til den lineære.


Svar #5
09. marts kl. 13:53 af Asbjørn1672

Mange tak, det vil jeg gøre.
Det er virkelig en kæmpe hjælp.

Skriv et svar til: Seperation af variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.