Fysik

hvordan fungere solcellen?

25. maj kl. 17:16 af ellafindus1234 - Niveau: 9. klasse

Hej alle. 
Jeg  skal op til fælles fagligt forløb til eksamen. Jeg skal forklare hvordan en solcelle fungere, og kan uanset hvor mange gange jeg læser det ikke forstå det. 
Det er det med hvad der sker inde i solcellen med et p-lag, absorptionslag og n-lag. Hvis der er nogen der ved noget om det og måske kan forklare det på en nem måde ville det være meget hjælpsomt. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj kl. 22:04 af Stxelev02

Hej

Uha, det er også et lidt svært emne i forhold til at at du kun går i 9. Klasse, synes jeg,

Du skal forestille dig to lag silikone, kaldet p- og n-laget, som ligger ovenpå hinanden. I p-laget, har man tilsat et grundstof, f.eks bor som har 3 elektroner i sin yderste skal. Silikone har 4 elektroner i sin yderste skal. Når bor- og silikoneatomerner vil danne elektronparbindinger, kan der kun dannes tre, da der er en elektron for lidt fra bor-atomets side, og derfor bliver der et “tomrum” eller et “hul” som er “sulten” efter et elektron til at danne den sidste elektronparbinding med silikoneatomet.

I n-laget, har man tilsat et andet grundstof, f.eks. fosfor som har 5 elektroner i sin yderste skal. Dermed er der altså en elektron i overskud, når fosfor-og silikoneatomerne danner elektronparbindinger.

Denne ekstra elektron vil forsøge at vandre over i p-laget og fylde “hullet” ud, og det går også fint i starten, men på et tidspunkt er der blevet skabt et for stærkt elektrisk felt der forhindre, at yderlige elektroner kan vandre fra n-laget til p-laget. Dette elektriske felt opstår som følge af at n-laget jo nu består af positivt ladet ioner, mens p-laget består af negativt ladet ioner. (Ioner er betegnelser for atomer der har afgivet eller modtaget en eller flere elektroner.)

Når solens stråler rammer solcellen, vil fotonerne i sollyset slå elektroner løs i silikonen, og disse elektroner vil vandre til n-laget, mens at “hullerne”, hvor elektronerne var, vil vandre til p-laget.

Hvis man sætter en ledning mellem de to silikonelag, da vil elektroner vandre fra n-laget til p-laget ved at krydse det elektriske felt og derefter vandre tilbage gennem den påsatte ledning. Hermed er der skabt en elektrisk strøm.

- Puha, jeg håber det gav lidt mening. :-)

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj kl. 22:23 af Stxelev02

Jeg vil lige tilføje til den del hvor fotonerne i sollyset slår elektroner løs, at den process hvor elektronerne vandrer til n-laget og “hullerne” vandrer til p-laget kun sker, når processen med fotonerne sker i det elektriske felt. Det elektriske felt søger således at udligne sig selv ved at trække elektroner til n-laget og “hullerne” til p-laget.

Skriv et svar til: hvordan fungere solcellen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.