Matematik
Fremlæggelse af årsprøve i matematik 1.g
Hej,
Jeg er forvirret på hvordan man skal fremlægge årsprøven i matematik 1.g. Er det meningen man laver en powerpoint til hver af de forskellige opgaver og fremlægger på dagen. Hvor man forklar hvad man skal før det vises på powerpointen + nogen ting man laver på tavlen.
Eller skal man lave det hele på tavlen? Synes bare det lyder meget svært i at gøre i nogen af opgaverne, ligesom statestik og hvis man fx skal regne varians
Jeg har skrever til hende og hun siger man skal gøre det man føler få bare man ikke læser op, men tænker mere på hvad er den bedste måde at gøre det på for at vise man kan tingene ordenligt. Man kan jo nå mere med powerpoint fordi man ikke skal skrive alting op på tavlen, men viser man så også at man ikke forstår det?
Svar #3
05. juni 2024 af Anders521
#2 Du nævner i #1 om opgaver. Er det besvarelse af opgaver der skal fremlægges? Jeg har fundet to videoer om årsprøver. Prøv at se dem igennem.
Svar #4
05. juni 2024 af SauIGoodman
Jeg anbefaler IKKE at du laver en PowerPoint. Årsprøven (STX) er som følger:
- Gruppedel, 90 minutter med ukendt problemstilling du og din gruppe arbejder med. Fra tid til anden vil din lærer og den interne medbedømmer kigge forbi og stille opklarende spørgsmål.
- Individuel del, 20 minutter med 20 minutter forberedelse. Medbring dispositioner til ALLE dine spørgsmål, således du nemmere kan forberede dig i de 20 minutter til dit oplæg. Når du skal ind, så kan du med fordel skrive en plan op over hvad du skal nå i dit oplæg. Sørg for at brug den tid du har til oplægget. Det er langt bedre, end at du stopper efter 3 minutter inde i prøven. Det er en god idé, at du øver alle spørgsmål inden. Hold et oplæg for dig selv, selvom det lyder træls at skulle snakke med sig selv. Men! Det vil fungere. Jeg gjorde det inden alle mine eksamener på HF og senere universitetet.
Til sidst, held og lykke og husk på, at det blot er en øvelse, så du kan få en forståelse for, hvordan det er at gå til mundtlig eksamen i matematik.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så skriv endelig. Hvis du vil se et eksempel på en gruppeprøve, så del din mail med mig, så skal jeg sende dig.
Begge tak for svar, tænker nok det er bedst at lave det på tavlen. Vidoerne hjalp meget. Går på HHX så vores eksamen forgår lidt anderledes tror jeg, men den individuelle del lyder meget det samme. Som vil i hvert fald prøve det :)
Svar #6
05. juni 2024 af SauIGoodman
Ahh okay! Helt fint. Jeg troede det var STX. Så blev jeg klogere :)
Svar #7
05. juni 2024 af Amatøren
Hej,
Nu ved jeg ikke om du også skal inddrage et bevis (udlede et bevis for en sætning).
I så fald vil jeg ikke anbefale at du forsøger at øve alle beviserne udenad, da dette ikke nødvendigvis vil være nogen fordel i forhold til forståelsen samt at du, på den måde, nemmere kan blive hylet ud af den, hvis du bliver afbrudt undervejs, eksempelvis i form af et spørgsmål, fra lærer eller cencor, eller hvis du glemmer et step undervejs.
Det er selvfølgelig meget individuelt hvordan man hver især har det og hvad der virker for en selv, men en måde at gøre det på, i stedet for at prøve at øve alt udenad, er at fokusere på ideen bag/det grundlæggende i beviset. Altså, hvad udnytter vi i beviset, hvad tager beviset udgangspunkt i (hvilke definitioner og regler) (husk altid at præsentere definitionerne først), hvilke "tricks" bruges i beviset og hvad ønsker vi at nå frem til/hvad ønsker vi at vise.
Hvis man bruger dette som en "skabelon", kan man undlade at bruge ens fokus på at huske en masse omskrivninger. I stedet skal vi "blot" bruge at vi ved hvor vi skal hen/hvad der er næste step i beviset og så ellers hvile i, at vi ved hjælp af kendte regneregler kan omskrive udtrykkende og at dette bringer os frem til det næste skridt/step.
Eks: "Vi omskriver nu udtrykket ved at gøre... da vi gerne vil nå frem til formen ... " "Herefter skriver vi udtrykket i omvendt rækkefølge... for så hænger det sammen med... hvilket vi skal bruge til..."
Et andet tip, som jeg har fra en lektor fra mit studie, er at øve sig på at holde en "rød tråd" igennem et bevis, så det næsten bliver at betragte som en historie der skal fortælles (vigtigt: dog uden at det bliver udenadslære). På den måde viser du, at du forstår matematikken bag, samtidigt med, at det er sværere at blive hylet ud af den, i tilfælde af at du undervejs, eksempelvis, laver en fortegnsfejl.
Slutteligt så husk altid, at der ikke er noget forgjort i at stoppe op og træde et skridt tilbage fra tavlen, hvis du bliver opmærksom på at du (måske) har lavet en fejl (f.eks en fortegnsfejl). Det kan ske (og sker) for alle af og til (selv for professorerne). At du kommer galt af sted med et fortegn eller laver en skrivefejl, behøver ikke at have betydning for din matematiske forståelse, så længe at du selv opdager det - og er i stand til at rette det/finde fejlen.
Så længe at du selv opdager en fejl, trækker det altså ikke ned, lige at bruge to sekunder ekstra på at finde fejlen og da køre videre igen. Hellere bruge et par sekunder ekstra på at finde fejlen og at det næste skridt dermed bliver rigtigt, end at vide/have en ide om at der er en fejl og så stresse sig selv og risikere at det næste dermed også bliver forkert - så kan man let ende med at forvirre sig selv unødigt og miste den røde tråd.
Sidst men ikke mindst, så husk på at der heller ikke er noget forkert i at svare "det ved jeg ikke", til et spørgsmål, som du med sikkerhed ved at du ikke kan svare på - det kan aldrig trække mere ned, end at du ikke kunne svare på spørgsmålet.
Hvis du derimod forsøger dig ud i noget, som du på ingen måde er sikker på, kan du let risikere at komme på "dybt vand" ved at køre ud af en helt anden tangent, end hvad lærer og cencor egentligt mener/har i tankerne med spørgsmålet - og dermed komme til at sige noget "sludder", som kan risikere at trække yderligere ned, eller som kan få dem til at stille spørgsmålstegn ved din forståelse. Samtidigt risikerer du også, at bruge tid på et spørgsmål, som du alligevel ikke kan svare på, i stedet for at de stiller et nyt spørgsmål, som du måske kan svare på og få point for. Det er dog altid en mulighed at spørge lærer og cencor, hvorvidt de kan omformulere et givent spørgsmål (dette trækker ikke ned).
Som sagt er det en årsprøve - ikke en egentlig eksamen, så forsøg at tage det roligt, selvom det er lettere sagt en gjort :))
Held og lykke!
Skriv et svar til: Fremlæggelse af årsprøve i matematik 1.g
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.