Kemi

Skemaet for reaktionen mellem propan og vand, KEMI HF, H. C. Helt og E. Rancke -Madsen, Side 28, Eksempel 6.1

23. august kl. 13:12 af ca10 - Niveau: B-niveau

PÅ side 28 er eksempel 6.1

Opskriv skemaet for reaktionen imellem propan, C3H8 , og H2O. - Vi skriver grundelementerne, d.v.s. de stoffer, der reagerer, og de stoffer, der dannes, uden at bekymre os om evt. koefficienter foran de opskrivne formler:

C3H8  +  H2O  →  CO  +  H2

Vi ser på den mest komplicerede formel ( d.v.s.  C3H8 ) og konstaterer, at hver gang der skal dannes

3 CO, må der dannes 4 H2 :

C3H8  +  H2O  →  3 CO  +  4  H2   

men til dannelsen af 3 CO må der bruges 3 H2O, og disse 3 H2O giver yderligere 3 H2:

C3H8  +  3 H2O   →  3 CO  +  7 H2

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'Jeg forstå den kemisk reaktion mellem:

C3H8  +  H2O  →  3 CO  +  4  H2   

På følgende måde:

1) Mit spørgsmål er det rigtigt forstået når jeg læser  C3 som at der er 3 Carbon molekyler som  kan skrives C3  at der er 8 Hydrogen molekyler kan skrives som 4 H2. Og ved den kemisk reaktion mellem 

C3H8  +  H2O  så frigøres Oxygen O fra H2 som så forbindes med C3 og der 

opstår følgende reaktion:

C3H8  +  H2O   →    CO  +  4  H 

Men så skriver de følgende:

men til dannelsen af 3 CO må der bruges 3 H2O, og disse 3 H2O giver yderligere 3 H2:

2) Mit spørgsmål er, er det rigtigt forstået at når der bliver dannet tre gange så mange CO skal der ligeledes dannes tre gange så man H2O så forholdet mellem CO og H er lige stort? 

Men så skriver de:

til dannelsen af 3 CO må der bruges 3 H2O, og disse 3 H2O giver yderligere 3 H2:

3) Mit spørgsmål er, er der  ikke allerede brugt 3 H2O , så hvorfor skal der ydereligere lægges 3 H2 til det oprindelige 4 H2?

Efter man har læst eksempel 6.1 er der opgave 6.1 (side 28) hvor man skal opskrive skemaet for reaktionen mellem:

pentan, C5H12 og H2O.

Jeg starter med at opskrive skemaet således:

C5H12  +  H2O   → 

Jeg har ingen anelse om hvordan man opskrive den kemiske reaktion så man kommer frem til hvad der skal stå på højre side af pilen. Så det ville være rart med tip til hvordan man opskriver skemaet for reaktionen mellem:

pentan, C5H12 og H2O.

På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. august kl. 13:59 af mathon

\begin{array}{lllllll}& C_5H_{12}\;+\;H_2O\;\longrightarrow\;CO\;+\;H_2\\\\ C\textup{ afstemmes:}\\\\& C_5H_{12}\;+\;H_2O\;\longrightarrow\;5\,CO\;+\;H_2\\\\ O\textup{ afstemmes:}\\\\& C_5H_{12}\;+\;5\,H_2O\;\longrightarrow\;5\,CO\;+\;H_2\\\\ H\textup{ afstemmes:}\\\\ &C_5H_{12}\;+\;5\,H_2O\;\longrightarrow\;5\,CO\;+\;11\,H_2 \end{}

Svar #2
23. august kl. 15:48 af ca10

Tak for svaret

Jeg ser nærmere på det

Skriv et svar til: Skemaet for reaktionen mellem propan og vand, KEMI HF, H. C. Helt og E. Rancke -Madsen, Side 28, Eksempel 6.1

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.