Matematik
Hjælp til rødderne i en tredjegradsligning/funktion
Hej SP
Jeg skal bestemme rødderne til tredjegradsfunktionen:
Men jeg har lidt problemer med det, da jeg ikke helt ved hvordan man gør for denne funktion.
Håber nogen kan hjælpe mig med dette.
På forhånd tak.
Svar #1
27. september 2024 af mathon
At bestemme rødderne i et tredjegradspolynomium er ikke nogen let matematisk procedure,
hvorfor det ikke forventes, at du skal kunne håndtere det.
Brug et CASværktøj.
Svar #3
27. september 2024 af Denstuderende25
Jeg forstår det ikke helt.
Kan du uddybe det lidt mere?
og hvorfor er -2 indsat på x's plads?
Svar #4
27. september 2024 af oppenede
Fordi et polynomium med heltallige koefficienter:
a0 + a1x + ... + anxn
kun kan have en brøk som rod, hvis brøkken's værdi kan skrives med en divisor af a0 i tælleren, og en divisor af an i nævneren bortset fra fortegnet.
Start med at gange med 2 på begge sider pga. 4.5 koefficienten:
6x3 + 12x2 - 9x + 18
hvoraf du mulige brøker dannes af divisorer af 18 og 6:
Når du prøver alle muligheder igennem når du til -2 = -2/1 som viser sig at give 0, hvorfor du kan omskrive til (x+2)(ax2+bx+c)
Svar #5
27. september 2024 af Eksperimentalfysikeren
Der er flere metoder, du kan bruge. Den ene ligner den metode, man normalt bruger til andengradsligningen, men den er mere kompliceret. Jeg vil foreslå, at du søger efter den på nettet.
En anden metode kan benyttes, hvis koefficienterne er hele og man forventer enrational rod s/t, hvor s er et helt tal og t er et naturligt tal. Der vil så gælde, at |s| går op i den nummeriske værdi af konstantleddet og t går op i den nummeriske værdi af koefficienten til x3. I det aktuelle tilfælde kan du gange ligningen igennem med 2 og dervd få heltallige koefficienter. Du kan derefter prøve med forskellige værdier af s og t og sætte s/t ind i ligningen.
I den aktuelle ligning er der en enkelt koefficient, der ikke er hel, nemlig 4.5. Hvis der er en heltallig rod, skal den være lige for at 4.5x kan være et helt tal. Man kan så prve sig frem. 0 duer ikke, da konstantleddet ikke er 0. Indsætter man 2, får man heller ikke 0, men man kan se, at første og anndet led bliver ens og det samme gælder tredie og fjerde led. Det giver idéen om at prøve -2, og det viser sig at -2 er rod i polynomiet.
Svar #6
27. september 2024 af Denstuderende25
Indsætter man 2, får man heller ikke 0, men man kan se, at første og anndet led bliver ens og det samme gælder tredie og fjerde led. Det giver idéen om at prøve -2, og det viser sig at -2 er rod i polynomiet.
Hvordan ved jeg at -2 er en rod i polynomiet?
Svar #7
27. september 2024 af Eksperimentalfysikeren
Hvis du sætter -2 ind i forskrften, bliver resultatet 0.
Skriv et svar til: Hjælp til rødderne i en tredjegradsligning/funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.