Matematik

Matematik hjælp

29. september 2024 af topspillerV2 - Niveau: B-niveau

hej, jeg har et lillle problem her, jeg fået stillede følgende spørgsmål (vedhæftet ved filer) og der har jeg valgt min A'(x) til at være-2x+30. jeg forstår bare ikke helt hvad jeg skal gøre? jeg klar over jeg skal bruge monotoniforhold. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2024 af ringstedLC

Se https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/monotoniforhold

NB. Skriv beskrivende og sigende titler, også for din egen skyld!

Svar #2
29. september 2024 af topspillerV2

men er det overhovedet muligt at lave monotoniforhold med A'(x)=-2x+30, da jeg føler det er ret svær fordi alle de eksempler jeg ser, er det med x^2 og der er tre tal i ligningen hvor i den her er der kun 2?

Svar #3

altså jeg har skrevet det her indtil videre? er jeg på rettet vej eller 

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. september 2024 af ringstedLC

Ja, du har fundet den eller de x-værdi(er), der giver en diff.-kvotient på 0. Det vil sige, at grafens hældning her er 0. Nu skal du så finde ud, hvad diff.-kvt./hældningen er på hver "side" af 15:

- Vælg en x-værdi x1 mindre end 15 og bestem fortegnet på A'(x1).

- Vælg en x-værdi x2 større end 15 og bestem fortegnet på A'(x2).

Funktionen er monotont aftagende, når fortegnet er "-", og voksende, når fortegnet er "+".

Svar #5

men skal vi ikke bruge en a værdi, b værdi og en c værdi til at så løse den? jeg har jo kun to tal?

Svar #6

er a -2 og b er 30? c så bare 1 ?

Svar #7

kan det her,  være rigtigt?

Skriv et svar til: Matematik hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.