Matematik
Matematik hjælp
hej jeg har fået følgende spørgsmål (vedhæftet ved filer), jeg vil bare gerne vide om det jeg har fået er korrekt (det har med monotoniforhold at gøre med)
jeg valgt min A'(x) til at være =-2x+30
Svar #1
29. september 2024 af topspillerV2
her er mit svar
Svar #2
29. september 2024 af Anders521
#1 Det er vel meningen, at spørgsmålet skal svares ud fra en generel differentiabel funktion A.
Svar #4
#4 Det vil jeg mene. Du får jo ikke angivet hvad funktionen A er, så hvordan kan du svare på spørgmålet med en samme udregninger?
Svar #5
kan min funktion til a måske være A=x(x-30). men det ville bare ikke passe fordi står der ikke i opgaven jeg skal vælge A'(x)? som er -2x+30?
Svar #6
Hvor i opgaven står der, at du skal vælge A'(x) til at være -2x+30?
Svar #8
vil vores a værdi så være -2x og b 30 også c være 1? hvis vi overhovedet skal bruge a b og c
Svar #10
så hvordan laver man det med monotoniforhold? fordi er stadig lidt forvirret:(
Svar #12
29. september 2024 af mathon
fortegnsvariation
for + 0 -
x-variation _____________15 _____________
monotoni
for A(x): voksende aftagende
Svar #13
ja okay men er det her så ikke rigtigt fordi jeg føler jeg gør det samme som du viser
Svar #14
29. september 2024 af ringstedLC
#0jeg valgt min A'(x) til at være =-2x+30
Det lyder underligt, at du "har valgt" den afledede funktion. Den skal normalt beregnes.
Du har fundet en og kun en x-værdi, hvor funktionen kan ændre sin monotoni. Derfor er det overflødigt at bestemme mere end to andre fortegn, da en ændring af monotonien kræver en værdi på 0 af den afledede funktion.
Din funktion hedder A(x). Så hedder den afledede A'(x).:
Du skal altså indsætte i den afledede funktion for at bestemme monotonien/hældningen af funktionen/grafen.
Du indsætter helt forkert i din F '(x). c er jo ikke en koefficient for x. Desuden indgår c slet ikke i den afledede.
NB. Bliv i din oprindelige tråd i stedet for at oprette en ny!
Svar #15
02. oktober 2024 af AMelev
Vi forudsætter her, at f og f ' er "pæne", kontinuerte funktioner.
Hvis f ' skal ændre fortegn, skal den passere 0, så i første omgang løses ligningen f '(x) = 0.
Nulpunkterne (løsningerne) vil så dele defintionsmængden op i intervaller, hvor f ' inden for det enkelte interval er enten positiv i hele intervallet eller negativ.
Man udvælger så en x-værdi i hvert af intervallerne for at bestemme det aktuelle fortegn for f ' i intervallet
Fortegnsvariationen for f ' bestemmer monotoniforholdene for f
f ': + 0 - → f: voksende - lok. max - aftagende
f ': + 0 + → f: voksende - vandret vendetangent - voksende
f ': - 0 - → f: aftagende - vandret vendetangent - aftagende
f ': - 0 + → f: aftagende - lok. min - voksende
Skriv et svar til: Matematik hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.