Fysik
Fjeder og arbejde
Hej er der nogle der kan hjælpe mig igang med denne opgave jeg har fået for i fysik? I det første spørgsmål, er det så en fjederkonstant eller en gennemsnitlig fjederkonstant der regnes for dem alle? jeg skal nok os have hjælp til de næste par spørgsmål
Svar #1
02. november 2024 af ringstedLC

Vedhæft billedfiler af dine opgaver fremover, tak!
Svar #3
a) Du skal bruge alle forsøgets data. Derfor foretager #2 regression.
b) Brug at arbejde er kraft gange strækning.
c) Kom med dit eget bud!
d) Loddet er af hånden løftet en strækning. Men fjederkraften har "hjulpet" hånden.
e) Tænk over hvad tyngdeacc. gør ved loddets position, når det slippes.
Svar #6
Bemærk iøvrigt at denne figur ikke passer med tabellens (100, 6.5):

Svar #7
Denne figur passer ligeledes heller ikke med tabellens (300, 19.4):

Svar #9
03. november 2024 af Mus25
Mange takk til jer begge, jeg har forstået opgave a) nu og skrevet den ned, dog gider min maple ikke at give mig den rigtige enhed N/m. ved i hvorfor, om jeg skal skrive på en anden måde?
Svar #10
03. november 2024 af Mus25
#9Mange takk til jer begge, jeg har forstået opgave a) nu og skrevet den ned, dog gider min maple ikke at give mig den rigtige enhed N/m. ved i hvorfor, om jeg skal skrive på en anden måde?
Ved ikke hvordan det kan uploades som billede
Svar #11
03. november 2024 af ringstedLC
Du skal som tidligere nævnt lave regression på tabellens data og derved få kun én værdi for k.
Enheder: Du skal starte Maple med: "restart with (Units [Standard]", så skulle den være der.
Svar #12
09. november 2024 af Mus25
Nu tror jeg at a) er korrekt, med en fjederkonstant på 15,03 N/m
Svar #13
I opgave c) har jeg sagt at det er tyngdekraften og fjederkraften der virker på loddet i den situation. Er det korrekt? eller er der andre / flere kræfter der virker på loddet?
Svar #15
Ifølge opg d, hvilken formel skal jeg så bruge? kan denne bruges A[fjeder] = 1/2*k*x^2 ?
og skal jeg fjerne noget arbejde fra og finde differencen eller hvordan?
Svar #17
Skal vi beregne arbejdet ved 19,4 cm og trække arbejdet ved 14,4 cm fra for at finde arbejdet udført over de 5 cm?
arbejdet af 19.4 er fundet fra opg b, mens 14.4 findes ved at bruge samme formel, som den du os siger
Svar #18
Er opg B lavet korrekt ?
Svar #19
10. november 2024 af ringstedLC
I c) skal du alligevel bestemme vektor Fh og dens størrelse |Fh|
Bestem så Ah som i #16.
Korrekt i forhold til #8!
Skriv et svar til: Fjeder og arbejde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.