Fysik

Formlen for Dæmpede Vinkelfrekvens

07. november 2024 af DoctorManhatten - Niveau: Universitet/Videregående

Hvorledes ser formlen for dæmpede vinkelfrekvens ud? Når der er tale om en bevægelsesomdannelse fra kontinuerlig rotation til rotationssvingning. 

ω(t) = (2*π*f) = (2*π/t) For Kontinuerlig Rotation

θ(t) = θo*cos(ω*t+Φ) = θo*cos((2*π/T)*(Δt)+Φ) For Pendul dvs. rotationssvingning

Differentiere mht. T

ω(T) =  θo*2*π*(1/T2)*sin(2*π*(1/T)*Δt+Φ) For Pendul dvs. rotationssvingning

MEN!

Så vidt jeg ved gælder ovenforstående formler kun for harmoniske svingninger. Og det er som sagt den dæmpede vinkelfrekvens som funktion af tiden (t) som jeg er ude efter. Og dermed ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gøre.

Det er også vigtigt for mig at sige at der findes nogle differentialligninger på området hvor ω udtrykkes ved hjælp af fjedderkonstanten og massen. Men disse formler synes jeg heller ikke rigtigt at kunne bruge eftersom der ikke er tale om en translational bevægelse (En ret linjet bevægelse), men derimod noget som rotere rundt. Udover dette så tror jeg også at massen bør erstattes af inerti.

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2024 af peter lind

vinkelfrekvensen er defineret som dθ/dt. Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at de skulle have ændret på det, selvom vinkelfrekvensen ikke er konstant

Svar #2
08. november 2024 af DoctorManhatten

Hej igen. Beder forsat om lidt hjælp.

Siden igår har jeg fundet følgende formel for Torsional Pendulum.

T = 2 * π * squart(I/K)

Hvor T er svingningstiden

Hvor I er inertien

MIt spørgsmål: Bør man ikke indsætte denne formel i nedenforstående formel, såfremt at der er tale om en bevægelses omdannelse fra kontinuerlig rotation til rotationssvingning? 

ω(T) = θo*2*π*(1/T2)*sin(2*π*(1/T)*Δt+Φ)

ω(T) = θo*2*π*(1/(2*π*squart(I/K))2)*sin((2*π*(1/2*π*squart(I/K))*Δt+Φ)?

Yderlig 2 spørgsmål.

Er det rigtigt forstået at når man går fra dene bevægelsesform til den anden bevægelsesform, så skal ω i formlen for pendulsvingningen, erstattes med følgende:

2*π*(1/T)?

Sidste spørgsmål er den rigtigt differentieret?

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. november 2024 af peter lind

T er en konstant. Du kan ikke bruge den med modstand, fordi svingningstiden vil ændre sig.

Du skriver at du er universitetsstuderende og samtidig at du er HF studerende. Begge påstande kan ikke være rigtig. Få det rettet.

Skriv et svar til: Formlen for Dæmpede Vinkelfrekvens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.