Fysik
Kemiske formler og ioner
Hej, i min fysik kemi opgave skal man svare på hvad de negative og positive ioner er i disse kemiske formler: CaSO4, MgSO4, CaCO3, AgNO3, CuSO4, NaNO3, NH4Cl, Ca(NO3)2, K2CO3 og ZnCl2
For eksempel er det positive ion i NaCl Na+ og det negative ion er Cl-
Men jeg kan simpelthen ikke forstå det, nogen der ved noget? Det er til i morgen :)
Svar #2
18. november 2024 af Læsehestene
Mange tak :)
Hvordan fandt du frem til det? Fordi i næste opgave er det NaNO3, BaSO4, AgNO3, K2Co3, Fe(NO3)3, CaCO3, MgCO3, Na2SO4, FeSO4, Al(NO3)3, CuSO4 og AlPO4. Jeg forstår nemlig ikke hordan man gør det
Svar #3
18. november 2024 af M2023
#0. Angående CaSO4, MgSO4, CaCO3, NaNO3, Ca(NO3)2 og K2CO3. Du slår op hvilken hovedgruppe i det periodiske system, som metallet står i. Resten udledes. For eksempel CaSO4: Ca står i anden hovedgruppe og giver derfor Ca2+. Den negative ion er resten af formen nemlig SO4. Da positive og negative ladninger skal give nul til sammen, så får man ionen SO42-.
Angående NH4Cl og ZnCl2: Her benytter man, at Cl står lige før ædelgasserne i det periodiske system. Det vil sige, at Cl-ionen er Cl-. Dermed er de positive ioner henholdsvis: NH4+ og Zn2+.
Angående AgNO3 og CuSO4, Man ved fra NaNO3, at den negative ion er NO3-. Dermed er den positive metalion Ag+. Man ved fra CaSO4, at den negative ion er SO42- og dermed er den positive ion Cu2+.
Svar #5
21. november 2024 af AngelOneOne
Hej,
Til lidt hjælp i fremtiden, er her nogle links til almindelige anioner (negative) og kationer (positive) der ofte går igen i kemi:
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Kemiske formler og ioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.