Kemi

methanol dannelse

09. januar 2025 af stpp - Niveau: B-niveau

Hej,
Jeg var i tvivl om methanol kan dannes i gæring af ethanol, hvor glukose omdannes til ethanol og CO_2? Jeg skriver en rapport lige nu og kom frem til at 25g glukose monohydrat blev omdannet til 10g CO_2 og 10,47g ethanol. Dog er der et vægttab på 5,03g som jeg tænkte kunne skyldes methanol dannelse. Eller kan der også være andre grunde?

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. januar 2025 af AngelOneOne

Hej,

Methanol kan teknisk set dannes som et biprodukt i gæring, men det er normalt i meget små mængder og skyldes typisk, at pektin i råmaterialerne nedbrydes af mikroorganismer. Hvis du kun har anvendt ren glucose monohydrat som substrat, er det usandsynligt, at methanol dannes i væsentlige mængder.

Har du husket at tage højde for, at glucose monohydrat indeholder 1 mol krystalvand per mol glucose, og dette krystalvand indgår ikke i reaktionen ved omdannelse af glucosen til kuldioxid og ethanol. Det frigøres blot fra glucosemolekylerne, og bliver til frit vand. Dette kan redegøre for en del (hvis ikke det hele) af det vægttab du oplevede i forsøget. Havde du brugt glucose uden krystalvand, skulle du gerne have observeret produktmængder tættere på de teoretisk opnåelige mængder.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
13. januar 2025 af stpp

Ja, det havde jeg ikke lige tænkt på. Mange tak

Skriv et svar til: methanol dannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.