Matematik

Hvor mange af boldene har både røde og blå striber? Sandsynlighedsregning

23. januar 2025 af KilleGry - Niveau: A-niveau

Hej, jeg i tvivl om, hvordan jeg tackler denne opgave uden hjælpemidler:

I et net er der 15 bolde, 7 af boldene har røde striber, 8 af boldene har blå striber og 6 af boldene har ingen striber.

Hvor mange af boldene har både røde og blå striber?

Jeg leder ikke efter et direkte svar på opgaven men mere hvilken slags formel jeg burde bruge.

På forhånd tusind tak for hjælpen:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. januar 2025 af jl9

Man kan udlede hvor mange bolde i alt som har striber, enten rød, blå eller begge. Og så hvilke muligheder der tilbage med kun enten røde eller blå striber. Ville ikke bruge en formel til det

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. januar 2025 af Maximilian1

Der er 15 bolde i alt.

7 bolde har røde striber.

8 bolde har blå striber.

6 bolde har ingen striber.

For at finde ud af, hvor mange bolde der har både røde og blå striber, kan vi bruge en simpel tællemetode:

Først tæller man alle bolde med striber: 7 (røde) + 8 (blå) = 15.

Men vi ved, at der kun er 9 bolde med striber i alt (fordi 6 bolde ikke har nogen striber).

Så vi har talt 6 bolde for meget, fordi de har både røde og blå striber.

Derfor er der 6 bolde med både røde og blå striber. Håber dette hjælper!

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. januar 2025 af M2023

#0. Du har mængderne: R = mængden af bolde med røde striber, B = mængden af bolde med blå striber og U = mængden af bolde uden striber. Antal elementer i mængden X kaldes nX. Man skal finde nA∩B. Man ved, at nR∪B∪U = 15. Antal elementer i foreningsmængden af to eller flere mængder er antallet af elementer i hver mængde minus antallet af i elementer i deres fællesmængder efter som disse er talt med to gange hver. Mængden U har ingen fællesmængde med nogen af de to andre. Man får derfor:

nR + nB + nU - nA∩B = 15 ⇒ nA∩B = nR + nB + nU - 15 = 7 + 8 + 6 - 15 = 6.

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. januar 2025 af M2023

#3. Rettelse:...Man skal finde nR∩B...Man får derfor:

nR + nB + nU - nR∩B = nR∪B∪U ⇒ nR∩B = nR + nB + nU - nR∪B∪U = 7 + 8 + 6 - 15 = 6.

Skriv et svar til: Hvor mange af boldene har både røde og blå striber? Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.