Matematik
Opgave omkring den partikulære ligningen
hejsa jeg har fået opgaven Hvor lang tid går der fra tidspunkter t= 0 s, inden halvdelen af vandet er løbet ud
jeg ved Til tiden [t=0] åbnes udløbet. Det gælder, at h(0) = 1 m
og jeg kender ligningen som jeg har funet fra tidligere opgave som er i filen. hvordan kan jeg løse den?
tak for hjælpen på forhånd
Svar #1
05. februar 2025 af Eksperimentalfysikeren
Der er noget galt med dine oplysninger. Du skriver, at h(0)=1m, men indsætter du t=0 i udtrykket for h, får du resultatet 0.
Prøv at vedhæfte de forudgående beregninger.
Svar #2
05. februar 2025 af rubyan
#1Der er noget galt med dine oplysninger. Du skriver, at h(0)=1m, men indsætter du t=0 i udtrykket for h, får du resultatet 0.
Prøv at vedhæfte de forudgående beregninger.
okay i allerførste opgave har jeg fundet tværsnit arealet af ab og au ab = 2463.008641 cm^2" "Au = 2.010619299*cm^2"
næste opgave ar laven den fuldstændig løsningen til diffrential ligningen som lægger i filen som et screenshot
og du kan også godt få opgave beskrivelsen
Beholderen tømmes via et udløb i bunden. I begyndelsen er udløbshastigheden høj på grund af et højt vandtryk. Efterhånden som beholderen tømmes, falder vandtrykket, og udløbshastigheden reduceres.
Højden [h] betegner vandoverfladens højde over beholderens bund, målt i meter.
Den hastighed, hvormed højden [h] reduceres, betegnes dh/dt
[t] er tiden målt i sekunder.
Hastigheden udtrykkes ved differentialligningen: som er screenshotet hvor g er tyngdekraftaccelartion
det er så alt jeg har lavet
Svar #3
07. februar 2025 af AMelev
Du har fået spist konstanten i den fuldstændige løsning.
h(t) = c - .....
h(0) = 1 giver dig c = 1.
Hvad er sammenhængen mellem vandmængde og vandhøjde?
Hvis beholderen er en cylinder, vil halvdelen af vandet være løbet ud, når h(t) = ½.
PS! Vedlæg altid hele opgaven, så vi ved, hvad vi har med at gøre.
Svar #4
07. februar 2025 af Anders521
#3 Der er nok tale om opgaven nedenfor.
Kilde: Jensen M., Marthinus K., Bernt H. (2008). MAT A htx
Svar #6
07. februar 2025 af rubyan
#4#3 Der er nok tale om opgaven nedenfor.
Kilde: Jensen M., Marthinus K., Bernt H. (2008). MAT A htx
ja det er denne opgave jeg er igang med at løse og er stadig forvirret
Svar #7
08. februar 2025 af Anders521
#6 For at løse delopgave d) skal du (som nævnt i #3) løse ligningen h(t) = ½ mht. t, hvor funktionen h(t) er den partikulære løsning du formentlig fandt i delopgave c).
Svar #8
08. februar 2025 af rubyan
#7#6 For at løse delopgave d) skal du (som nævnt i #3) løse ligningen h(t) = ½ mht. t, hvor funktionen h(t) er den partikulære løsning du formentlig fandt i delopgave c).
super mange tak men jeg har lidt problemer med opgave f kan du også hjælpe mig her?
Svar #9
08. februar 2025 af Anders521
#8 I delopgave f) skal du beregne hvornår din beholder er (helt) tømt. Husk at løsningen/ funktionen h(t) betegner vandoverfladens højde over beholderens bund, og derfor skal du nu løse ligningen h(t) = 0 mht. t.
Svar #10
#9#8 I delopgave f) skal du beregne hvornår din beholder er (helt) tømt. Husk at løsningen/ funktionen h(t) betegner vandoverfladens højde over beholderens bund, og derfor skal du nu løse ligningen h(t) = 0 mht. t.
hejsa det er noget jeg ikke helt forstår når jeg løse ligningen for H(t) i mable så får jeg 1.332778010*106 men det syntes jeg bare lyder virkelig hurtiget
Svar #12
08. februar 2025 af AMelev
#10 Jeg synes, det lyder ret langsomt, godt 15 døgn.
Har du ikke skrevet forkert i din differentialligning? Der er 2g, ikke ½g.
Jeg får h(t) = (1.- 0.001809·t)2..
Tegn en graf og overvej definitionsmængde.
Svar #13
#12#10 Jeg synes, det lyder ret langsomt, godt 15 døgn.
Har du ikke skrevet forkert i din differentialligning? Der er 2g, ikke ½g.
Jeg får h(t) = (1.- 0.001809·t)2..
Tegn en graf og overvej definitionsmængde.
hejsa jo det har jeg hvor jeg har fået det samme som dig men hvordan konverter til timer eller døgn som du har skrevet
Svar #14
#11#10 Husk hvilken enhed t måles i.
hejsa kan du også hjælpe med at lave opg h da jeg er usikker på den
Svar #15
09. februar 2025 af AMelev
1 min er 60 sek, 1 time er 60 min, 1 døgn er 24 timer.
1 døgn er altså 24·60·60 sek = 86400 sek
Du fik 1.332778010*106 sek = 1 332 778.010 sek svarende til 15.4 døgn.
h) For det første skal du blive enig med dig selv om, hvilken måleenhed, du vil benytte.
1 L = 1 dm3, så jeg ville benytte længdeenheden dm, men du kan vælge andet.
Så skal du have såvel højde h som areaet ab = 2463.008641 cm^2 angivet med samme enhed.
1 dm2 = 100 cm2
Så skal du beregne rumfanget af en vandsøjle med højden h, og derefter skal du bestemme, hvilken højde h3, der svaret til 3 L.
Så bestemmer du de tidspunkter, hvor h(t) = 0.8 (m) henholdsvis 0. 8 - h3 (m).
Du skal holde tungen lige i munden mht. enheder. Vær obs på, at h er vandsølendehøjde målt i meter.
Svar #17
17. februar 2025 af ringstedLC
Metoden i #16 går kun an i de tilfælde, hvor aftapningen er så lille i forhold til den totale mængde. Ved større udløb må den aftagende udløbshastighed medtages:
Skriv et svar til: Opgave omkring den partikulære ligningen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.