Fysik

hvorfor har vi årstider

11. april 2025 af ditte7913 - Niveau: C-niveau

jeg skal fremlægge om hvorfor vi har årstider, og det første spøgsmål er " hvorfor har vi årstider"

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2025 af Eksperimentalfysikeren

Fordi jordens rotationsakse ikke er vinkelret på den plan, jordens bane om solen ligger i.

Svar #2
11. april 2025 af ditte7913

Har du mulighed for at uddybe det ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april 2025 af Moderatoren

Prøv fx at læse her: https://lex.dk/%C3%A5rstider

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. april 2025 af Tobinus

Eller

Jorden drejer rundt om solen i universet og er 1 år om at nå rundt. Denne rotation er IKKE "1 perfekt cirkel omkring", men epiliptisk, men det er nu ikke det, der er mest afgørende. Det afgørende er, om bælterne med 4 årstider rundt om jorden peger væk fra solen eller mod solen, i fht. "vinkelret indstråling fra solen", der tilsvarer jorden hældning i fht. jordens egenrotation

Dertil skal siges, at jordens egenrotation = 24 timer = 1 dag, og peger således - ved jævndøgn (marts og september) - 12 timer mod (=12 timers dag) og 12 timer væk (12 timers nat). De lysenætter forefindes om sommeren, men mørke dage forefindes om vinteren

Denne variation i sollys giver årstiderne, de - i vore tilfælde - = 4 styk: forår, sommer, efterår og vinter med perioden 2Pi

Hvilket bringer mig til 

Jordnær "eksakt" Tid: MÅ CITERES MED KILDE: Petersen, T, C. (~2015)

Periode[år] = K(t) x Periode[dag]

Periode[år] = ca. 30 mio. sekunder (tidsenhed, SI-STANDARD]

Periode{dag] = 86.400 sekunder

K(t) =  ca. 365,25 dage/år

for den mere specifikke og - mit postulat - specifikke sammenhæng

Skriv et svar til: hvorfor har vi årstider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.