Fysik
hvorfor har vi årstider
jeg skal fremlægge om hvorfor vi har årstider, og det første spøgsmål er " hvorfor har vi årstider"
Svar #1
11. april 2025 af Eksperimentalfysikeren
Fordi jordens rotationsakse ikke er vinkelret på den plan, jordens bane om solen ligger i.
Svar #4
11. april 2025 af Tobinus
Eller
Jorden drejer rundt om solen i universet og er 1 år om at nå rundt. Denne rotation er IKKE "1 perfekt cirkel omkring", men epiliptisk, men det er nu ikke det, der er mest afgørende. Det afgørende er, om bælterne med 4 årstider rundt om jorden peger væk fra solen eller mod solen, i fht. "vinkelret indstråling fra solen", der tilsvarer jorden hældning i fht. jordens egenrotation
Dertil skal siges, at jordens egenrotation = 24 timer = 1 dag, og peger således - ved jævndøgn (marts og september) - 12 timer mod (=12 timers dag) og 12 timer væk (12 timers nat). De lysenætter forefindes om sommeren, men mørke dage forefindes om vinteren
Denne variation i sollys giver årstiderne, de - i vore tilfælde - = 4 styk: forår, sommer, efterår og vinter med perioden 2Pi
Hvilket bringer mig til
Jordnær "eksakt" Tid: MÅ CITERES MED KILDE: Petersen, T, C. (~2015)
Periode[år] = K(t) x Periode[dag]
Periode[år] = ca. 30 mio. sekunder (tidsenhed, SI-STANDARD]
Periode{dag] = 86.400 sekunder
K(t) = ca. 365,25 dage/år
for den mere specifikke og - mit postulat - specifikke sammenhæng
Skriv et svar til: hvorfor har vi årstider
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.