Fysik

Afbøjning i homogent felt

20. maj 2025 af masse1234 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har fået denne opgave, men det resultat jeg har udregnet passer ikke med min lærers. Jeg kan dog ikke selv gennemskue hvad jeg har gjort forkert, er der en der kan hjælpe?

Opgaven: 

I et elektronafbøjningsrør kommer elektronerne med høj fart fra en elektronkanon i højre side, og i starten er deres bevægelse vandret eller vinkelret på det elektriske felt i røret. 

Det elektriske felt inde i røret dannes af to parallelle plader med afstanden 8,5cm. Elektronerne kommer ind i røret med den vandrette fart: 6,3*106 m/s. 

Efter de har bevæget sig 6,1cm vandret er de blevet afbøjet 3,1cm lodret. Hvor stort er spændingsforskellen inde i røret?

(Min besvarelse i bilaget, er det nederste skrevet i blåt, det er fra tinspire. Det øverste i normal skrift og sort er min lærers) 

Vedhæftet fil: Bilag.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2025 af mathon

Bilag.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2025 af mathon

\Large \begin{array}{llllllll} E=&\frac{2\cdot m_e\cdot {v_x}^2\cdot y}{e\cdot x^2}=\frac{2\cdot (9.11\cdot 10^{-31}\;\mathrm {kg})\cdot \left(6.3\cdot 10^6\;\mathrm{\frac{m}{s}} \right )^2\cdot \left(0.031\;\mathrm{m} \right )}{(1.602\cdot 10^{-19}\;\mathrm{C})\cdot \left(0.061\;\mathrm{m} \right )^2 }= \\\\&3.76\cdot 10^3\;\mathrm{\frac{N}{C}}\\\\ U=&E\cdot d=\left(3.76\cdot 10^3\;\mathrm{\frac{N}{C}} \right )\cdot \left(0.085\;\mathrm{m} \right )=320\;\mathrm{V} \end{}

Skriv et svar til: Afbøjning i homogent felt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.