Almen studieforberedelse (AT)

Metoder og teori.. hjææælp!

29. marts 2012 af NannaAbildgaard (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hello :) Jeg sidder som så mange andre unge og er ved at skrive AT, men jeg er helt forvirret lige nu., skriver i spansk og idræt Jeg har om flystyrtet i Andesbjergene i 1972, hvor 16 unge mænd overlevede 72 dage i minus 30 grader. Jeg har selv opstillet mine 3 teorier, og vil lave en konklusion på disse til sidst.

Har skrevet nedenstående teori og metode afsnit, men kan slet ikke finde ud af, om det er rigtigt? Er det rigtigt beskrevet, at jeg bruger den dedukrive metode i idræt? 

Håber meget, at en eller anden kan hjælpe mig! :) 

Nanna

Vi underminerer/ undersøger tre påstande/ teorier:
1) De overlevede ved, at de spiste mennesker.
2) De overlevede fordi de troede på Gud.
3) De overlevede fordi de var i fysisk god form.

Når man arbejder med kroppen som organisme i idræt, benytter man det fakultets metode som idræt benytter sig af. Jeg har i dette forløb valgt at arbejde med idræt som hovedsageligt naturvidenskabelig.
I idræt, benytter jeg mig af den deduktive metode, der tager udgangspunkt i at be - eller afkræfte ovenstående påstande. Jeg tager en teori og verificere den gennem analyse. Jeg benytter den deduktive metode fordi jeg via den, kan forstå og analysere hændelserne i Andesbjergene ud fra teorier.
Jeg kan altså gennem denne analyse opnå et bredere perspektiv af forståelse for, hvorfor hændelserne udspillede sig som de gjorde.


Inden for spansk og andre humanistiske fag, taler man ofte om den hermeneutiske metode, (hermeneutik er græsk og betyder at fortolke/at oversætte), som jeg også har brugt. Den skal forstås på den måde, at:”Forståelsen af de enkelte tekstdele først kommer på plads via en forståelse af helheden og at helhedsforståelsen først kommer på plads via forståelsen af delene.”


Jeg har derfor læst avisartikler, samt set en fiktionsfilm og en tv-dokumentar om katastrofen. Derudover har jeg analyseret og fortolket interviewes med de forulykkede, både lige efter og 30 år efter ulykken. 
Interviewene bliver analyseret og fortolket ud fra fokus på det etiske i teksten. Desuden ses der nærmere på, hvordan de fysiske og religiøse faktorer spillede en rolle i overlevelsen. Jeg analyserer de forskellige tekster og artikler, for at få dybere indsigt og forståelse i de forulykkedes tanker og følelser.


I spansk benytter jeg mig af kildekritik, hvor jeg vægter forskellige kilders troværdighed i forhold til den begivenhed, som jeg ønsker at vide mere om. Jeg benytter mig også af kildeanalyse, hvor jeg også analyserer kildens baggrund. Jeg benytter kildekritikken, fordi jeg via et kritisk syn på forskellige tekster kan opnå et klarere syn og objektivitet når vi skal analysere hændelserne.


Jeg har arbejdet med kvalitativt materiale. Gennem alle analyser og fortolkninger indlevet mig og gået i dybden med mit materiale og på den måde fået en forståelse for, hvordan de unge forulykkede overlevende.


Brugbart svar (2)

Svar #1
29. marts 2012 af Singlefyren (Slettet)

Det lyder utroligt velgennemtænkt og intelligent!

Spændende opgave og spændende valg af teorier.

 

Svaret er vel ja, du bruger den deduktive metode i idræt. Du tager noget generelt, og undersøger denne teori i et konkret tilfælde.

Wikipedia: Deduktion som metode, dvs. at man tager noget generelt og anvender det på et særtilfælde, i modsætning til induktiv metode. I praksis kunne man tage en teori, eller et framework som siger noget generelt om en ting og teste det på noget virkeligt, altså et særtilfælde.

Det er dejligt at møde nogen der kan beskrive deres arbejde så godt! Du kunne evt. bruge dele af den tekst du har skrevet i det her indlæg i din opgave, som del af introduktionen eller metodegrundlaget.


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. marts 2012 af Singlefyren (Slettet)

Udelad ordet 'underminerer'. Det lyder forkert. Brug bare 'undersøger.'


Svar #3
29. marts 2012 af NannaAbildgaard (Slettet)

Mange tak for den hurtigt hjælp, nu kan jeg slappe lidt af igen! ;) 

God weekend til dig!


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. marts 2012 af ping317 (Slettet)

Hvad mener du med "vi" ?


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. april 2012 af JonasKbh (Slettet)

Hej,

 

Lige et indspark.

Du får det til at lyde som om, at der er en specifik metode inden for spansk. I og med at du læser teksterne som historiske tekster, så er det den historiske metode du bruger. Herved er det implicit at du benytter kildekritik. Jeg ved naturligvis ikke hvad der kræves i gymnasiet nu til dags, men typisk vil man ikke uddybe, hvad f.eks historisk metode er. Det må man vel gå ud fra at læseren ved? Du har et enkelt citat - husk kildehenvisning.

Endvidere skriver du, at du bruger "kvalitativt materiale". Sat lidt på spidsen, så er alt materiale jo kvalitativt. Det er din tilgang eller indsamling af materiale der kan være enten kvalitativ eller kvantitativ.

 

 


Skriv et svar til: Metoder og teori.. hjææælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.