LaTeX

figurer(tabeller ) skifter placering

14. august 2012 af bonzoadam (Slettet) - Niveau: A-niveau

Når jeg giver tabellerne en overskrift skifter de placering i pdf dokumentet?

her er koden.

 

 

\documentclass[a4paper]{memoir} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage[danish]{babel} %\renewcommand{\danishhyphenmins}{22} % fejl er belvet rettet \usepackage{amsmath, amssymb, bm, mathtools,siunitx} \usepackage[danish=quotes]{csquotes} \usepackage{multirow,booktabs} \usepackage{tikz} \usetikzlibrary{arrows,positioning, calc,backgrounds,decorations} \usetikzlibrary{snakes} \usepackage{graphicx} %\usepackage{array,booktabs} % er med i memoir \usepackage{ragged2e} \usepackage{pgfplots} \usepackage{threeparttable} \usepackage[tableposition=top]{caption} \pagestyle{plain} % fjern afsnitsnummerering \setsecnumdepth{none} \setlength\cftsectionindent{0pt} \DeclarePairedDelimiter\abs\lvert\rvert \DeclareMathOperator\Dist{Dist}     \begin{document}     \tableofcontents \newpage   \section{9.152} Reducer udtrykket $(a+3b)^2+b(a-9b)-7ab$.     Vi reducerer således \begin{equation*} (a+3b)(a+3b)+ba-9b^2-7ab\Leftrightarrow a^2+6ab+9b^2+ba-9b^2-7ab\Leftrightarrow a^2 \end{equation*}   Det vil sige at det reducerede udtryk bliver $a^2$.       \section{9.153} Løs andengradsligningen $2x^2-5x-3=0$.     Andengradsligningen løses ved at finde rødderne til andengradspolynomiet, hvor vi først løser for diskriminanten $d$ og dernæst løser for $x$. \begin{align} d&=b^2-4ac \\ x&=\frac{-b\pm\sqrt{d}}{2a} \end{align} Diskriminanten udregnes:  $d=5^2-4\cdot2\cdot(-3)=25+24=49$.   Resultatet indsættes i løsningsformlen sammen med de øvrige værdier:  \begin{align*}   x&=\frac{-(-5)\pm\sqrt{49}}{2\cdot2}=\frac{5\pm7}{4}   \\   x_1&=\frac{5+7}{4}=3   \\   x_2&=\frac{5-7}{4}=-.5 \end{align*}   \section{9.154}   Bestem integralet $\int_0^1(8x^3+e^x)dx$   Vi kan løse integralet således:  \begin{equation*} \int_0^1(8x^3+e^x)dx=\bigl[8\tfrac{1}{4}x^4+e^x\bigr]_0^1 =(8\tfrac{1}{4}\cdot1^4+e^1)-(e^0)=2+e-1=e+1. \end{equation*}     \section{9.155}   Funktionen $f(x)=b\cdot x^a$ opfylder at grafen for $f$ går gennem punkterne $P(2,1)$ og $Q(6,27)$. Bestem tallene $a$ og $b$.   Om potensfunktionen oplyses at $f(2)=1$ og $f(6)=27$ For at bestemme tallene $a$ og$b$ indsætter vi de to talsæt i $f(x)=b\cdot x^a$. \begin{alignat*}{3} 1&=b\cdot 2^a  &\quad&\text{og}  &\quad  27&=b\cdot 6^a \\ \frac{27}{1}&=\frac{6^a}{2^a}  &&\text{og} & a&=3 \end{alignat*}   Ved at indsætte i den første ligning får vi $1=b\cdot 2^3\Leftrightarrow1=b\cdot8\Leftrightarrow\frac{1}{8}=b$.   \section{9.156}   På figuren ses to ensvinklede trekanter $ABC$ og $A_1B_2C-3$. Nogle af siderne er angivet på figuren. \begin{center}   \begin{tikzpicture}     \draw [thin](0,0)--(0,4)--(4,0)--(4,3)--(0,0);     \node at (-0.3,-0.3) {A};     \node at (-0.5,2) {3};     \node at (-0.3,4.3) {B};     \node at (2.3,2) {C};     \node at (4.3,-0.3) {$B_1$};     \node at (4.3,3.3) {$A_1$};     \node at (4.5,1.5) {2};   \end{tikzpicture}  \end{center}   \section{9.157} Undersøg, om $f(x)=x \ln x-x+1$ er en løsning til differentialligningen. % \begin{equation*}   \frac{dy}{dx}=\frac{y+x-1}{x} \end{equation*}   Vi undersøger om en funktion er en løsning ved at gøre prøve. % dette er generelt en dårlig måde at bygge sådan noget op på, på % skrift, og noget man på Universitetsniveau bliver bedt om at lade % være med. Skriv dem hver for sig. \begin{align*}   \frac{df(x)}{dx} = f'(x)    &= 1 \ln x + x \frac{1}{x} -1   \\   \shortintertext{fælles brøkstreg}   & = \frac{x \ln x + x - x}{x}   \\   \shortintertext{læg $0$ il i tælleren via $1-1$}   &= \frac{ x\ln x + x -x +1 -1}{x}   \\   \shortintertext{flyt rundt}   & = \frac{x\ln x -x +1 +x -1}{x}   \\   & = \frac{f(x) +x -1}{x} \end{align*} Det vil sige at $f(x)$ er en løsning til differentialligningen.   \section{9.158} To vektorer i planen er givet ved \begin{align*} \vec{a}=  \begin{pmatrix}  1\\3\end{pmatrix} &\quad\textsl{og}\, \vec{b} \begin{pmatrix} -2\\1\end{pmatrix}. \end{align*} a)\: Bestem vinklen mellem $\vec{a}\:\textsl{og}\:\vec{b}.$   For vinklen mellem to vektorer$\vec{a}$ og $\vec{b}$ gælder: \begin{align}   \cos v&=\frac{\vec{a}\bullet\vec{b}}{\vert\vec{a}\vert\cdot\vert\vec{b}\vert} \end{align}   Vi udregner vinklen: \begin{equation*} cos  v=\frac{1\cdot(-2)+3\cdot1}{\sqrt{1^2+3^2}\cdot\sqrt{(-2)^2+1^2}}=\frac{1}{5\cdot\sqrt{2}}=0,141421 \end{equation*} og  \begin{equation*}  v=cos^{-1}(0,141421)=81.8699^\circ   \end{equation*}    Dvs at vinlen mellem $\vec{a}$ og $\vec{b}$ er $81.8699^0 $    \fancybreak    b)\: Bestem koordinatsættet til projektionen af $\vec{a}$ og $\vec{b}.$    For projektionen af en vektor $\vec{a}$ på $\vec{b}$ gælder:  \begin{align}   \vec{a}_b=\frac{\vec{a}\bullet\vec{b}}{\vert\vec{b}\vert^2}\cdot\vec{b}^2   \end{align}      Vi udregner projektionen:   \begin{align*}   \vec{a}_b&=\frac{1\cdot(-2)+3\cdot1}{\left( \sqrt{(-2)^2\cdot1^2}\right)^2}\cdot\begin{pmatrix} -2\\1\end{pmatrix}\Leftrightarrow\\   \vec{a}_b&=\frac{1}{5}\cdot\begin{pmatrix}   -2\\1   \end{pmatrix}\Leftrightarrow\\   \vec{a}_b&=\begin{pmatrix}   \frac{-2}{5}\\\frac{1}{5}   \end{pmatrix}\textsl{eller}\: \begin{pmatrix}   -0.4\\0.25\end{pmatrix}   \end{align*}      Dvs at koordinatsættet til projektionen af $\vec{a}$ på $\vec{b}$ er $\vec{a}_b=(-0.4;0.25)$      \section{9.159}   I et koordinatsystem i rummet er givet en plan$\:\alpha$, der indeholder punkterne $A\left( 6,0,0\right) ,B\left( 0,2,0\right)$ og $C\left( 0,0,3\right) .$ \fancybreak    a) Bestem en ligning for planen $\alpha.$    En ligning til en plan $\alpha$ har følgende form:  \begin{equation}   \alpha=a\left( x-x_1\right) +b\left(y-y_1\right) +c\left( z-z_1\right) =0  \end{equation}    hvor    $\begin{pmatrix}  a\\b\\c  \end{pmatrix}$ er normalvektor $\vec{n}$ der er et produkt at de to retningsvektorer $\vec{r_1}\textsl{og}\vec{r_2},\:$ og $P=\left( x_1,y_1,z_1\right) $ er et kendt punkt i planet $\alpha$ \fancybreak   Vi starter med at udregne de to retningsvektorer:   \begin{equation*} \vec{r_1}=\vec{AB}=\begin{pmatrix} 0\\2\\0 \end{pmatrix}-\begin{pmatrix} 6\\0\\0 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -6\\2\\0 \end{pmatrix}\: \textsf{og} \end{equation*} \begin{equation*} \vec{r_2}=\vec{AC}=\begin{pmatrix} 0\\0\\3 \end{pmatrix}- \begin{pmatrix} 6\\0\\0 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -6\\0\\3 \end{pmatrix} \end{equation*}  Vi krydser disse to således:    \fancybreak     \begin{equation*}  r_1\times r_2=\vec{n}  \begin{pmatrix}  -6\\2\\0  \end{pmatrix}\times  \begin{pmatrix}  -6\\0\\3  \end{pmatrix}=\left( \begin{vmatrix}  2&0\\0&3  \end{vmatrix},\begin{vmatrix}  0&3\\-6&-6  \end{vmatrix},\begin{vmatrix}  -6&-6\\2&0  \end{vmatrix}\right)=\begin{pmatrix}  6\\18\\12  \end{pmatrix}  \end{equation*}  \fancybreak    Nu kan vi opskrive planens ligning:    $\alpha:$  \begin{align*} 6(x-6)+18(y-0)+12(z-0)&=0\Leftrightarrow\\ 6x-36+18y+12z&=0\Leftrightarrow\\ x+3y+2z-6&=0\\ \end{align*}   Dvs at planens ligning er $\:\alpha:x+3y+2z-6=0$ \fancybreak   b) Bestem arealet af trekant$\,ABC$   Arealet af en trekant $ABC$ kan bestemmes ved:   \begin{equation} A_\bigtriangleup=\frac{1}{2}\vert r_1\times r_2\vert \end{equation}    Arealet af trekant$\,ABC$ udregnes således:   \begin{equation*} \frac{1}{2}\cdot\vert\sqrt{6^2+18^2+12^2}\vert=\frac{1}{2}\cdot 22.4499=11.25 \end{equation*}\   Det vil sige at trekantens areal er $11.25$ \fancybreak   c) Undersøg, om $\alpha$ er tangentplan til kuglen med centrum i $D(0,10,5)$ og radius 11.   \noindent  $\alpha$ vil være tangentplan såfremt afstanden fra $D$ til $\alpha$ er lig med kuglens radius. Vi beregner afstanden med følgende formel.     \begin{align} \Dist(D,\alpha)   &   =\frac{\abs{ax_1+by_1+cz_1+d}}{\sqrt{a^2+b^2+c^2}}\Rightarrow\\ \nonumber \Dist(D,\alpha)   &    = \frac{\abs{1\cdot0+3\cdot10+2\cdot5-6}}{\sqrt{1^2+3^2+2^2}}\Leftrightarrow\\ \nonumber \Dist(D,\alpha)    &   =\frac{\abs{34}}{\sqrt{14}}\Leftrightarrow\\ \nonumber \Dist(D,\alpha)   &   =9.0869\neq11 \end{align}         Dvs at $\alpha$ ikke er tangentplan til kuglen.     \section{9.160} I trekant $ABC$ er $\angle A=54^\circ$, $ \abs{AC}=\num{10,2}$ og $\abs{BC}=\num{9,1}$ Det oplyses at $\angle B$ er spids.   \begin{minipage}{0.45\linewidth} a) Bestem $\angle B.$ \fancybreak     Punktet $D$ ligger på siden $BC$, således at $\abs{DC} =6,0.$ \fancybreak   b) Bestem $\abs{AD}$ \end{minipage} \hfill \begin{minipage}{0.45\linewidth} \begin{center} \begin{tikzpicture}    \coordinate (A) at (0,0);   \coordinate (B) at (4,0);   \coordinate (C) at (2,3);   \coordinate (D) at ($(B)!0.6!(C)$);   \draw   (A) node [below left] {$A$}   --   (B) node [below right] {$B$}    --   (C) node [above] {$C$}    --   cycle;   \draw (A) -- (D)  node [right=1mm] {$D$}; \end{tikzpicture}   \end{center} \end{minipage}   \section{9.161}   På en skole har man konstateret, at børnene fra et bestemt boligkvarter fordeler sig på klassetrin som angivet i tabellen. \fancybreak       \begin{table} \centering \caption{Fordeling af klassetrin} \begin{tabular}{lcccccccccc}  \toprule Klassetrin  &  1   &  2  &  3  &  4  &  5  &  6  &  7  &  8  &  9  &  10  \\  Antal &   2   &   3     &  4      &  4      &  7  & 6  & 0  &  2  &  1  &  2   \\   Frekvens   & 0.06 & 0.09  &  0.12  &  0.12 &  0.23  & 0.19  &  0  &  0.06  &  0.03  & 0.06  \\ Kum. Frekvens  &  0.06  &  0.15  &  0.27  &  0.39  &  0.62  &  0.81  &  0.81  &  0.87  &  0.90  &  0.96 \\ \bottomrule  \end{tabular} \end{table} \fancybreak   a) Angiv kvartilsættet og tegn et boksplot over fordelingen. \fancybreak   \begin{table} \center \caption{Kumuleret frekvens} \begin{tikzpicture}     \begin{axis}[         xmin=0,         xmax=11,         ymin=0,          ymax=1.0,         /pgfplots/xtick={0,1,...,11},         ylabel=procent,         xlabel=klassetrin,          tick align=outside]          \addplot[color=blue] coordinates  { (0, 0) (1,0.06) (2,0.15) (3,0.27) (4,0.39) (5,0.62) (6,0.81) (7,0.81) (8,0.87) (9,0.90) (10,0.96) (11,0.96) };  \coordinate (a) at (axis cs:2.85,0.25);  \draw[red,dashed](a -| current plot begin) -- (a);     \draw[red,dashed](a |- current plot begin) -- (a);     \coordinate (b) at (axis cs:4.45,0.5);     \draw[red,dashed](b -| current plot begin) -- (b);     \draw[red,dashed](b |- current plot begin) -- (b);     \coordinate (c) at (axis cs:5.7,0.75);     \draw[red,dashed](c -| current plot begin) -- (c);     \draw[red,dashed](c |- current plot begin) -- (c);                \end{axis} \end{tikzpicture} \end{table}   \fancybreak   \begin{table} \centering \caption{kvartilsæt} \begin{tikzpicture} [thick, framed]  \filldraw[fill=green!20] (2.85,0) rectangle (5.7,1);  \draw (4.45,0)--(4.45,1) node[above]{$\textsc{M}$};  \draw (5.7,0.5)--(11,0.5);%vandret linie til max  \draw (2.85,0.5)--(1,0.5);%vandret linie til max  \draw (11,0.39)--(11,0.61);  \draw (1,0.39)--(1,0.61);  \draw (0,-1) -- (11,-1);     \draw[snake=ticks,segment length=1cm] (0,-1) -- (11,-1);     \foreach \x in {0,...,11}     \node[below=1mm] at (\x,-1) {\footnotesize$\x$}; \end{tikzpicture} \end{table}    Det vil sige at vi har følgende kvartilsæt:    $Q1=2.85$    $M=4.45$    $Q3=5.7$    \section{9.162}    Tabellen viser det årlige udslip af $CO_2$ forOECD-landene for en række år.       \end{document}

Brugbart svar (2)

Svar #1
14. august 2012 af daleif (Slettet)

Det er meningen, så udnytter man pladsen optimalt.

Overvej at skrive

 

\begin{table}[htbp]   h = her omkring hvis muligt t = top af en side b = bund af en side p = speciel side kun med 'floats'   Default er [tbp], så det kan være en ide at få h med  

Skriv et svar til: figurer(tabeller ) skifter placering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.