Matematik
Spørgsmål om vinklen mellem to planer.
Når man bestemmer vinklen mellem to planer, skal man da også kunne vide hvordan deres normalvektorer ser ud. Hvis jeg skulle beregne ens vinkel får jeg den størrelse, som ikke rigtigt passer til figuren med sine egne øjne. Når man ganger ens normal vektor med (-1) således at normalvektoren er peget imod den modsatte retning, ville vinklen være mere passende (dvs. se bedre ud). Jeg er kommet i tanke om flere end dette, så har jeg nedskrevet mine spørgsmål jeg håber I kan svare på.
Beskrivelse:
Man har bestemt et udtryk for plan α, som opgaven har bedt om. Man har fået oplyst fra opgaven hvad plan β er udtrykt ved. Nu beder den om at bestemme vinklen imellem de to.
Spørgsmål:
Ville svaret være korrekt, når man direkte tager deres normalvekorer, hvor den ene er [+, +, -] mens den anden er [+, +, +], selvom det ikke ser passende ud, når man ser på figuren?
Skader det, hvis man ganger den anden med (-1), (dvs. [+, +, -] og [-, -, -] ) fordi man mener, at det giver en realistisk vinkel ud fra figuren? Hvis nej, hvad kan man da forklare til sådan en opgave? (Jeg tænker på begrundelse.)
Hvordan kan man vide, at man har beregnet vinklet korrekt, når der ikke er figur på? Hvordan analyserer man?
Tak for jeres tid.
Svar #1
09. november 2013 af mathon
Skæringen mellem to ikke-parallelle vektorrepræsentanter vil give fire vinkler, som to og to er lige store.
Der er derfor mulighed for to vinkler
hvoraf
én er spids
og
én er stump
Tegn to hinanden skærende rette linjer - som skal opfattes som de linjer, der indeholder planernes normalvektorer - og indse dette
og bemærk
at hvis du retningsændrer den ene normalvektor - ganger den oprindelige med -1 - vil vinklem mellem dem
skifte fra spids til stump eller omvendt.
Sammenhængen er
vspids + vstump = 180º.
Skriv et svar til: Spørgsmål om vinklen mellem to planer.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
