Matematik

hæve parentes el. gange ind i parentes?

03. januar 2014 af solsikke1 - Niveau: 9. klasse

Hej

hvordan ved man om man skal gange ind i en parentes eller bare hæve parantesen?

Er blevet i tvivl ? (ved godt hvordan man gør, men kan huske hvornår man gør det ene eller det andet)??


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2014 af peter lind

Hvis der står et gangetegn evt. skjult gangetegn i form af et tal eller en variabel opad parentesen skal du gange ind i parentesen. Er der kun + eller - tegn klods opad parentesen skal du hæve den


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. januar 2014 af SuneChr

a - (b + c)   her hæver man parentesen. Der er ingen faktor udenfor parentesen.
a - b - c
a·(b - c)      her ganger man ind i parentesen. Der er en faktor foran parentesen.
ab - ac


Svar #3
03. januar 2014 af solsikke1

hvad så med denne:

8+5*(6-2) 

hvad giver svaret (28?) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Svaret giver 28, ja.


Svar #5
03. januar 2014 af solsikke1

men der ganger man jo ikke ind i parantesen men hæver?


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hvis man hævede parentesen ville det ikke give 28. Så ville man starte med 5*6, som ikke er korrekt.


Svar #7
03. januar 2014 af solsikke1

men hvordan ved man hvornår man ganger ind i pg hvornår hæver jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hvis der er - eller + foran parantesen skal man hæve, men hvis det er gange (eller intet, hvor altså gange er usynlig) skal man gange ind. Det har SuneChr også vist meget godt.


Svar #9
03. januar 2014 af solsikke1

ja det har han, men har siddet og kigget igennem terminsprøve fra sidste år, der havde jeg fået rigtig ved den jeg skrev lige før? (altså 28) men der står der jo gange foran? og der stod ikke hvad man skulle gøre? :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hm, jeg forstår ikke helt. Self. får du rigtig, hvis du skrev 28, da det jo giver 28. Og hvad mener du med, at der ikke stod, hvad man skulle gøre? :o Det står der da ikke i en opgave.


Svar #11
03. januar 2014 af solsikke1

jeg er blevet i tvivl om hvornår man gør det ene og det andet, da  fik det til 28 ? er der en forklaring på det.

DEt skal ige siges jeg ikke havde skrevet 28, men vi gennemgik det en eksta gang i klassen efter det var rettet, hvor vores lærer sagde det gav 28. Det vil være meget rart at vide, da jeg skal til termin på mandag.. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

8+5*(6-2)

Parenteser er det første, man regner ud.
Gange og divider er det andet, man regner ud.
pluds og minus er det tredje, man regner ud.

Derfor kigger man først på 6-2, som er i parentesen. Det giver 4. Dernæst kigger man på gange. 5*4 giver 20, og så kommer man til pluds. 20+8.

Giver det mening nu? :)


Svar #13
03. januar 2014 af solsikke1

jeg forstår udmærket hvordan man gør, men forstår ikke hvorfor jeg skal "hæve" og ikke gange ind i parantesen nu hvor der står et gangetegn foran? 

By the way tusinde tak for du er så tålmodig. :)


Brugbart svar (0)

Svar #14
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Altså du hæver ikke parantesen. Når der er parentes, betyder det blot, at du skal regne det der er inden i parentesen først. Når man har gjort det, bliver den opløst af sig selv. Fx 2*(1+2). Når man har regnet 1+2 ud, som giver 3, bliver den opløst. Altså: Man ersatter '1+2' ud med 3, som er regnet ud, og så sletter man parentesen. Det hedder bare stadig at gange ind i parentesen, selvom det ikke er det man gør. Kan godt se forviringen omkring det. For når man 'ganger ind i en parentes' lyder det som om, man skal tage i dette tilfælde 2 talet og gange med 1 og så 2, men det er bare ikke sådan.
Ved ikke, om jeg har formuleret mig for forvirende.


Svar #15
03. januar 2014 af solsikke1

Kristina3, tusinde tak. 

Men sidste spørgsmål: vi har også fået afvide at man noglegange skal gange hvert tale med hvert tal i parantesen? FX 2-1*(2+4) 

2*2+2*4-1*2-1*4 ??


Brugbart svar (1)

Svar #16
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hm, jeg forstår ikke helt, den måde du regner på.
Ved denne ville jeg gøre følgende:
Først regne parentesen ud, som giver 6.
Så gange 1 med 6, som bare giver 6.
Derefter tage 2-6, som giver -4.

Jeg har aldrig hørt om, at man skal gange hvert tal med hvert tal i parentesen. Måske tænker du på denne?:
3*(2a+2b)
Her skal man gange 3 med både 2a, som giver 6a, OG man skal gange 3 med 2b, som giver 6b.
Stykket giver i alt 6a+6b.

Det stykke du har lavet (2*2+2*4-1*2-1*4), minder mig om, når jeg laver gange stykker. I normale gangestykker ganger man jo alle led med hinanden, hvis man kan sige det sådan.


Svar #17
03. januar 2014 af solsikke1

ja jeg har rodet rundt i det, tusinde tak skal du have :)


Brugbart svar (0)

Svar #18
03. januar 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Det var så lidt. :)


Brugbart svar (1)

Svar #19
04. januar 2014 af LeonhardEuler

#0

Bemærk at du altid ganger (multiplicerer) ind i parentesen - bare ubemærket til tider ...

a + (b + c) = +a + (+1)•(+b + c) = a + b + c 

a - (b + c)  = +a + (-1)•(+b + c) =  +a (-1)•(+a) + (-1)•(+c) = a - b - c

a · (b + c) =  +a•(+b + c) = ab + ac 


Brugbart svar (0)

Svar #20
28. april 2022 af Folkeskoleforlife

Er rimeligt sikker på du kun skal hæve parentesen, hvis der er ubekendte med i regnestykket. Når der kun er tal i regnestykket, er det ikke så vigtigt hvad du gør.


Skriv et svar til: hæve parentes el. gange ind i parentes?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.