Matematik

Mat A HTX idag

30. maj 2008 af Zalam (Slettet)
Andre end mig, som var oppe i mat A på HTX?

Hvad synes i om prøven og hvordan gik det?


Personligt synes jeg det var en super nem prøve, hvor jeg ikke havde nogen problemer. Jeg har dog allerede fundet en lille taste fejl og var lidt i tvivl om spg. 3B, men det andet skulle være rigtigt - har krydstjekket med et par venner.

Hvis det ønskes kan jeg da godt poste mine resultater.

Brugbart svar (2)

Svar #1
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

Generelt synes jeg at sættet var alt for nemt. Der var ingen opgaver, hvor man virkeligt skulle tænke sig om - faktisk var der ingen af opgaverne der krævede et opslag i bogen. Spg. 2C gav mig dog en smule forklaringsproblemer - nok pga. ordskiftet fra ammoniakfordampning til ammoniakudledning. Udover det, så var jeg i tvivl om, hvorvidt en funktion stadig er aftagende "over" huller (opgave 3). Sådan set kunne man sige, at f er aftagende i fx [-5;-4[ og ]-4;-2], men så er [-5;-2] vel også ok? Jeg har ikke helt styr på monotoniforhold. Ud over det, så tror jeg ikke, at jeg har nogen fejl.

Du kan jo prøve at skrive dine facit, så skal jeg nok kommentere dem.

Brugbart svar (2)

Svar #2
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

Til oplysning til andre (og hvis Allan_sim beslutter sig for at lave en "facitliste" :-)), så ligger sættet her: http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/eksamensopgaver/documents/HTX081-MAA5tm.pdf

Brugbart svar (3)

Svar #3
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

#1.
Hov, spg. 2C --> spg. 2D.

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. maj 2008 af allan_sim

#1.
Nej, en notation som [-5;-2] indikerer, at funktionen er defineret på hele det interval, hvilket åbenbart ikke har været tilfældet (jeg har ikke set opgavesættet).

#2.
Det beslutter han sig ikke for.

Svar #5
30. maj 2008 af Zalam (Slettet)

Jeg prøver da lige at skrive dem ind, men giver ret i sættet virkede ufattelig nemt. Jeg var færdig efter en 3 timer, hvor jeg så kiggede igennem og skrev lidt uddybbende tekst.

Opg 1

a) A = 0.21m^2
b) A(0,0,0) B(10,0,0) C(50,0,0) D(60,0,0)
c) Jeg får planet til 40x+11+60z=0
d) 79,611grader
e) 135,2cm

opg 2

a) har tegnet grafen :)
b) N(t) = -2.7*t+131.82
c) N(t)=132.037 * 0.977^t
d) den lineære tager det samme af hvergang så den tager ikke hensyn til man kommer i underskud. Den ekspontielle bliver mindre den tager af jo større t bliver. Ikke helt sådan som jeg formulerede det i opgaven, men kortet lidt ned.

opg 3 (det er jeg ikke 100% på)

a)
f er voksende i ]-uendelig -5]
f er aftagende i [-5 ; -3[
f er aftagende i ]-3 ; -1]
f er voksende i [-1 ; 2.5]
f er aftagende i [2.5 ; 4[
f er aftagende i ]4 ; 5.5]
f er voksende i [5.5 ; uendelig

b)jeg har taget D - jeg tror dog ikke det er rigtigt.

opg 4
a) f(x) = 11/6250x^2 - 22/2.5 + 350
b) Vsamlet = 124,123L

opg 5
a) bare tegnet den
b) får krumningen til -5.408*10^-4
c) t = 1.912

opg 6
a) max punkt (0.835,2.222)
b) Areal = 2.86
c) a = 0.823, b = 1.839, r = 0.386






Svar #6
30. maj 2008 af Zalam (Slettet)

hov i 5c får jeg -5.889 * 10^-4 ikk det andet.

Brugbart svar (1)

Svar #7
30. maj 2008 af Molle (Slettet)

Hvis du med opg 3b mener, at du har valgt figur 4, må det være forkert. Efter at have skimmet opgaven, er jeg nået frem til, at det er fig. 2

Svar #8
30. maj 2008 af Zalam (Slettet)

Nå fandt lige en smutter mit rumfang i opg 4 er for stort pga. jeg har taget for hele højden doh.

Brugbart svar (1)

Svar #9
30. maj 2008 af blackduck (Slettet)

Jeg syntes umiddelbart, som udefrakommende stx-elev, at sættet virker overkommeligt på 5 timer. Der er kun et par enkelte af delopgaverne som ikke er trivielle. Den med ammoniakudledning er eksempelvis sværere end de plejer på STX. Der skal man, aldrig, sammenligne to modeller på den måde. De sidste to spørgsmål om krumning er ikke pensum hos STX, så jeg ved ikke hvor svært det er.

Men det er da interessant at se, at der er lidt forskel på ungdomsuddannelserne. Der ville aldrig på STX komme tegninger af den slags som der er i opgave 1 og 4.


Brugbart svar (1)

Svar #10
30. maj 2008 af mathjælp (Slettet)

Har man ikke differentialligninger på htx? I har heller ikke en delprøve uden hjælpemidler? Og så ser det ud til I slipper for forklaringsopgaverne... der er vist kun en.
Den sidste opg. i 6 er helt sikkert ikke pensum på stx, men jeg er heller ikke sikker på at opg. 5 er. Er det det samme som parameterfremstillinger?

Grinte også lidt af de første opgaver i opg. 1 og af opg. 4. Bekræfter mit syn på htx :)

Alt i alt tror jeg hellere jeg vil have jeres sæt i stedet for stx, men nu kan jeg heller ikke rigtig bedømme de sidste opgaver.

#9 Jeg har haft en opgave til årsprøven i 2g, der minder meget om den sidste opg. i 4. Der skulle man også sammenligne to modeller.

Brugbart svar (1)

Svar #11
30. maj 2008 af blackduck (Slettet)

#10

Det er jo også bare en årsprøve. Jeg citerer fra fagkonsulenten i matematik:

"(...) men de forventes ikke ved den skriftlige eksamen at kunne begrunde én bestemt model frem for andre"

Opgave 4 ville i hvert fald være meget kontroversiel at indsætte i et stx-eksamenssæt på baggrund af ovenstående skriftlige udmelding. Men okay, det er da muligt at man ville være så fræk. Jeg finder bare stadigvæk opgaven ikke-triviel og mindst på højde med de forklaringsopgaver der er på stx. I øvrigt var der også kun en "forklaringsopgave" i stx eksamen i år (opgaven med fiskene og boxplottet).

Men nej, de har ikke differentialligninger. Jeg vil dog mene, at vektorfunktioner er af nogenlunde samme omfang og sværhedsgrad som 1. ordens lineære differentialligninger der undervises i på stx. De har heller ikke nogen prøve uden hjælpemidler, men deres eksamensform er ret anderledes. De har vistnok to dage til at komme igennem det her: http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/eksamensopgaver/documents/HTX081-MAApdf.pdf
inden de skal til skriftlig eksamen.





Brugbart svar (1)

Svar #12
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

1c) Jeg får planen til -600y+165z=0, som kan forkortes til 60y - 11z = 0.
3b) Figur 2 er den rigtige. Det ses lettest ved at sammenligne f(x)'s vendetangenter med f'(x)'s skæringspunkter med x-aksen.
4a) Jeg får forskriften for parablen til at være (11/12500)x^2 - (11/25)x + 175. Umiddelbart ser det ud til, at du har glemt at halvere målene på tegningen.
4b) Jeg får 32,86 L. Forskellen ligger i vores forskellige resultat i 4a. Pullerten kan tilskønnes at være en 50cm høj cylinder med r=15cm, hvorved man får et volume på 35 L.

Jeg har lavet en bommert i 3a. Ellers er vi enige på resten af opgaverne.

Brugbart svar (1)

Svar #13
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

Jeg får planen til -600y+165z=0 --> Jeg får planens ligning til -900y+165=0

Brugbart svar (1)

Svar #14
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

#13.
Grrr. -900y+165z=0*

#9.
De delopgaver om krumninger hører til det specielle ved en skr. mat A htx eksamen. 2 døgn forud for prøven udleveres et forberedelses materiale. Hvis interesseret, se forbedredelsesmaterialet her:
http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/eksamensopgaver/documents/HTX081-MAApdf.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #15
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)

Godt at jeg er vågen - jeg havde ikke set linket i #11. Godnat.

Brugbart svar (1)

Svar #16
30. maj 2008 af mathjælp (Slettet)

ah, så I får noget ukendt stof I skal læse op på... indviklet :)
Skal I så sidde 3*5 timer til "eksamen", de 10 timer som forberedelse? Eller får man bare forberedelseshæftet to dage før?

#11 Nu ved jeg ikke hvor detaljeret sammenligningen skal være, vores i 2g var rimelig indlysende fordi den lineære model slet ikke passede til tallene.
Jeg mener stadig der er flere forklaringsopgaver på stx. Fx skal man ofte kommentere et resultat eller forklare konstanterne i en funktion. Derudover er der statistikopgaverne... godt nok var der heller ikke særlig mange forklaringsopgaver i vores sæt i år, men i forberedelsessættene var der en del.

Brugbart svar (1)

Svar #17
30. maj 2008 af mathjælp (Slettet)

Taget det ukendte stof i betragtning, synes jeg htx-sættet er af okay sværhedsgrad. Det kræver også noget at sætte sig ind i nyt stof på kort tid. På stx (og sikkert også på htx) trænes eleverne ofte i bestemte opgavetyper, så det element forsvinder ved jeres ukendte stof.
Man kan sige at prøve u. hjælpemidler på stx svarer til jeres ukendte stof på htx, og der vil jeg helt klart foretrække stx-måden :)
Men på den anden side er jeres "tættere på virkeligheden" (man får ikke særlig ofte brug for at løse opgaver uden nogen hjælpemidler i den virkelige verden, derimod er man næsten sikker på at skulle sætte sig ind i noget ukendt på kort tid på arbejdsmarkedet - ok, det var en kringlet sætning) og I har sikkert mere fokus på IT integreret i undervisningen. Mine htx-venner bruger ikke TI-89/Ti-interactive, de har et program på deres computeren (som alle har med hver dag).

Brugbart svar (1)

Svar #18
31. maj 2008 af sjqlund (Slettet)

Den var hamrende let ja.. Dvs. den var let på den måde at der ikke var nogen opgaver der var sværere end andre - imo. manglede der en virkelig udfordrende opgave som satte hjernen igang og ikke blot handlede om at sætte ind i kendte formler.

Mht. Zalam, så er din opgave 1) c, d og e forkerte. Samt din opgave 3) b og din 4) a og b er også forkerte. Desuden er der forkert fortegn på t i svaret på opgave 5) c.

Dette er selvfølgelig under den antagelse at mine egne besvarelser er korrekte, men kan ikke se hvordan de skulle kunne være forkerte.

Desuden vil jeg mene at man bør lave en definitionsmængde før man kan løse 3)a, men ved ikke om dette kan betragtes som en fejl.

1)c = -900y+165z=0
1)d = 10,34 grader (90-79,56)
1)e = 137,21 cm
3)b = graf 2 (ses let da det er den eneste hvor der er 4 skæringspunkter)
4)a = y=11/12500 x^2 - 11/25x + 175
4)b = 0,033m^3
5)b = -0,00054m^-1
5)c = -1,916

Brugbart svar (1)

Svar #19
31. maj 2008 af sjqlund (Slettet)

Desuden skuffede krumningsopgaverne mig, idet at alle opgaverne blot var indsættelsesopgaver. Man kunne med fordel havde udnyttet dette emne til at lave et svært spørgsmål som virkelig krævede at man rent faktisk forstod teorien bag.

Brugbart svar (1)

Svar #20
31. maj 2008 af Rochester (Slettet)

#18.
Jeg var selv i tvivl hvad angår 1d. Men vinklen mellem planen a og xy-planen - som skulle findes - må jo svare til vinklen mellem vandret og savbukkens ben. Det svarer til ca. 79 grader. De to planer i et koordinatsystem: http://peecee.dk/upload/view/116813

Forrige 1 2 Næste

Der er 27 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.