Matematik
Mat A HTX idag
Hvad synes i om prøven og hvordan gik det?
Personligt synes jeg det var en super nem prøve, hvor jeg ikke havde nogen problemer. Jeg har dog allerede fundet en lille taste fejl og var lidt i tvivl om spg. 3B, men det andet skulle være rigtigt - har krydstjekket med et par venner.
Hvis det ønskes kan jeg da godt poste mine resultater.
Svar #1
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Du kan jo prøve at skrive dine facit, så skal jeg nok kommentere dem.
Svar #2
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Svar #4
30. maj 2008 af allan_sim
Nej, en notation som [-5;-2] indikerer, at funktionen er defineret på hele det interval, hvilket åbenbart ikke har været tilfældet (jeg har ikke set opgavesættet).
#2.
Det beslutter han sig ikke for.
Svar #5
30. maj 2008 af Zalam (Slettet)
Opg 1
a) A = 0.21m^2
b) A(0,0,0) B(10,0,0) C(50,0,0) D(60,0,0)
c) Jeg får planet til 40x+11+60z=0
d) 79,611grader
e) 135,2cm
opg 2
a) har tegnet grafen :)
b) N(t) = -2.7*t+131.82
c) N(t)=132.037 * 0.977^t
d) den lineære tager det samme af hvergang så den tager ikke hensyn til man kommer i underskud. Den ekspontielle bliver mindre den tager af jo større t bliver. Ikke helt sådan som jeg formulerede det i opgaven, men kortet lidt ned.
opg 3 (det er jeg ikke 100% på)
a)
f er voksende i ]-uendelig -5]
f er aftagende i [-5 ; -3[
f er aftagende i ]-3 ; -1]
f er voksende i [-1 ; 2.5]
f er aftagende i [2.5 ; 4[
f er aftagende i ]4 ; 5.5]
f er voksende i [5.5 ; uendelig
b)jeg har taget D - jeg tror dog ikke det er rigtigt.
opg 4
a) f(x) = 11/6250x^2 - 22/2.5 + 350
b) Vsamlet = 124,123L
opg 5
a) bare tegnet den
b) får krumningen til -5.408*10^-4
c) t = 1.912
opg 6
a) max punkt (0.835,2.222)
b) Areal = 2.86
c) a = 0.823, b = 1.839, r = 0.386
Svar #7
30. maj 2008 af Molle (Slettet)
Svar #8
30. maj 2008 af Zalam (Slettet)
Svar #9
30. maj 2008 af blackduck (Slettet)
Men det er da interessant at se, at der er lidt forskel på ungdomsuddannelserne. Der ville aldrig på STX komme tegninger af den slags som der er i opgave 1 og 4.
Svar #10
30. maj 2008 af mathjælp (Slettet)
Den sidste opg. i 6 er helt sikkert ikke pensum på stx, men jeg er heller ikke sikker på at opg. 5 er. Er det det samme som parameterfremstillinger?
Grinte også lidt af de første opgaver i opg. 1 og af opg. 4. Bekræfter mit syn på htx :)
Alt i alt tror jeg hellere jeg vil have jeres sæt i stedet for stx, men nu kan jeg heller ikke rigtig bedømme de sidste opgaver.
#9 Jeg har haft en opgave til årsprøven i 2g, der minder meget om den sidste opg. i 4. Der skulle man også sammenligne to modeller.
Svar #11
30. maj 2008 af blackduck (Slettet)
Det er jo også bare en årsprøve. Jeg citerer fra fagkonsulenten i matematik:
"(...) men de forventes ikke ved den skriftlige eksamen at kunne begrunde én bestemt model frem for andre"
Opgave 4 ville i hvert fald være meget kontroversiel at indsætte i et stx-eksamenssæt på baggrund af ovenstående skriftlige udmelding. Men okay, det er da muligt at man ville være så fræk. Jeg finder bare stadigvæk opgaven ikke-triviel og mindst på højde med de forklaringsopgaver der er på stx. I øvrigt var der også kun en "forklaringsopgave" i stx eksamen i år (opgaven med fiskene og boxplottet).
Men nej, de har ikke differentialligninger. Jeg vil dog mene, at vektorfunktioner er af nogenlunde samme omfang og sværhedsgrad som 1. ordens lineære differentialligninger der undervises i på stx. De har heller ikke nogen prøve uden hjælpemidler, men deres eksamensform er ret anderledes. De har vistnok to dage til at komme igennem det her: http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/eksamensopgaver/documents/HTX081-MAApdf.pdf
inden de skal til skriftlig eksamen.
Svar #12
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)
3b) Figur 2 er den rigtige. Det ses lettest ved at sammenligne f(x)'s vendetangenter med f'(x)'s skæringspunkter med x-aksen.
4a) Jeg får forskriften for parablen til at være (11/12500)x^2 - (11/25)x + 175. Umiddelbart ser det ud til, at du har glemt at halvere målene på tegningen.
4b) Jeg får 32,86 L. Forskellen ligger i vores forskellige resultat i 4a. Pullerten kan tilskønnes at være en 50cm høj cylinder med r=15cm, hvorved man får et volume på 35 L.
Jeg har lavet en bommert i 3a. Ellers er vi enige på resten af opgaverne.
Svar #13
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Svar #14
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Grrr. -900y+165z=0*
#9.
De delopgaver om krumninger hører til det specielle ved en skr. mat A htx eksamen. 2 døgn forud for prøven udleveres et forberedelses materiale. Hvis interesseret, se forbedredelsesmaterialet her:
http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/eksamensopgaver/documents/HTX081-MAApdf.pdf
Svar #15
30. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Svar #16
30. maj 2008 af mathjælp (Slettet)
Skal I så sidde 3*5 timer til "eksamen", de 10 timer som forberedelse? Eller får man bare forberedelseshæftet to dage før?
#11 Nu ved jeg ikke hvor detaljeret sammenligningen skal være, vores i 2g var rimelig indlysende fordi den lineære model slet ikke passede til tallene.
Jeg mener stadig der er flere forklaringsopgaver på stx. Fx skal man ofte kommentere et resultat eller forklare konstanterne i en funktion. Derudover er der statistikopgaverne... godt nok var der heller ikke særlig mange forklaringsopgaver i vores sæt i år, men i forberedelsessættene var der en del.
Svar #17
30. maj 2008 af mathjælp (Slettet)
Man kan sige at prøve u. hjælpemidler på stx svarer til jeres ukendte stof på htx, og der vil jeg helt klart foretrække stx-måden :)
Men på den anden side er jeres "tættere på virkeligheden" (man får ikke særlig ofte brug for at løse opgaver uden nogen hjælpemidler i den virkelige verden, derimod er man næsten sikker på at skulle sætte sig ind i noget ukendt på kort tid på arbejdsmarkedet - ok, det var en kringlet sætning) og I har sikkert mere fokus på IT integreret i undervisningen. Mine htx-venner bruger ikke TI-89/Ti-interactive, de har et program på deres computeren (som alle har med hver dag).
Svar #18
31. maj 2008 af sjqlund (Slettet)
Mht. Zalam, så er din opgave 1) c, d og e forkerte. Samt din opgave 3) b og din 4) a og b er også forkerte. Desuden er der forkert fortegn på t i svaret på opgave 5) c.
Dette er selvfølgelig under den antagelse at mine egne besvarelser er korrekte, men kan ikke se hvordan de skulle kunne være forkerte.
Desuden vil jeg mene at man bør lave en definitionsmængde før man kan løse 3)a, men ved ikke om dette kan betragtes som en fejl.
1)c = -900y+165z=0
1)d = 10,34 grader (90-79,56)
1)e = 137,21 cm
3)b = graf 2 (ses let da det er den eneste hvor der er 4 skæringspunkter)
4)a = y=11/12500 x^2 - 11/25x + 175
4)b = 0,033m^3
5)b = -0,00054m^-1
5)c = -1,916
Svar #19
31. maj 2008 af sjqlund (Slettet)
Svar #20
31. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Jeg var selv i tvivl hvad angår 1d. Men vinklen mellem planen a og xy-planen - som skulle findes - må jo svare til vinklen mellem vandret og savbukkens ben. Det svarer til ca. 79 grader. De to planer i et koordinatsystem: http://peecee.dk/upload/view/116813