Debat

Hvor mange afleveringer kan jeg se frem til på gymnasiet.

05. august 2010 af Modjo (Slettet)

 Hej jeg skal i gymnasiet efter sommerferien,  på samfundsvidenskabelig. Hvor mange afleveringer skal jeg se frem til at lave i de forskellige år, er nemlig lidt bange for at jeg ikke kan finde ud af det, især ikke de naturvidenskabelige fag, skal have matematik c.

Håber nogen kan svare


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. august 2010 af Blueoil (Slettet)

I Historie A og Idræt C er der ikke noget ud over dansk/historie opgaven, som man får fri til at lave.

I alle andre fag afhængig det af hvor mange timer lærerne giver til opgaverne, da opgavetimetallet er ens for alle. F.eks giver min engelsk lærer ca. 1 time pr. A4, mens min tysklærer før har givet 5 timer til en stil der skulle fylde ca. 1 side.

I matematik er jeg næsten sikker på, at du får ugentlig aflevering, men disse kan også variere meget an på læreren...

.

Her kan du se antallet af timer til opgaver i alle fagene ved paragraf 96

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132647#K6


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. august 2010 af OveHesel (Slettet)

 Hej, 

Som Blueoil siger, så afhænger det meget af, hvilket fag der er tale om. Da jeg gik på gymnasie, så var der ikke så mange afleveringer først i skoleåret i 1.g, og opgaverne bar meget præg af at være tilpasset elever, der lige er kommet fra grundskolen. Efterhånden steg niveauet og omfanget af opgaverne - men der er altså tale om en glidende overgang, så du kommer ind i det. Jeg havde samfundsfag på højniveau, og jeg mener, at jeg havde mellem 15 og 20 store eksamensopgaver over 3 år - det er altså opgaver, der er afsat mellem 5 og 6 timer til at løse og opgaver, som er dem, der løses til studentereksamen i 3.g.

I dansk var omfanget 5 store eksamensopgaver pr. år (også disse var der afsat 5 timer til at løse). Matematik var der meget af, men opgaverne var heller ikke altid lige så store (jeg havde det på b-niveau, så du skal nok regne med noget mindre, end jeg havde). Det var typisk ugeblæk, hvor der var afsat mellem en halv time og en time. Omfanget i fysik (c-niveau for mit vedkommende) var overkommeligt med måske 5 opgaver i alt, men så var der også små øvelser indimellem og selvfølgelig prøver. 

Hvis du har sprog på højniveau, er omfanget nok også tilsvarende dansk og samfundsfag (for mit vedkommende). Men du skal huske på, at opgaverne ofte (hvis lærerne er gode til at koordinere med hinanden) er spredt ud over året - så det er overkommeligt, hvis du laver opgaverne i god tid. Men du skal nok regne med, at i 2. og 3. g sidder du med en opgave hver uge - nogle store og nogle små. 

Så du skal nok finde ud af det - du lærer det efterhånden, der er jeg kun sikker på. Du skal lære at planlægge. Gå altid igang med en opgave, når du har fået den for. Lav benarbejdet og kig på den mere end en gang. Jeg gjorde altid det, at jeg havde lavet opgaven en uge, inden jeg skulle aflevere (hvis det var en stor opgave). På den måde havde jeg tid til at tjekke den igennem en eller to dage inden, jeg skulle aflevere. Hvis jeg var i tvivl kunne jeg så gå til lektiehjælp på skolen og spørge om de ting, jeg var i tvivl om. 

Jeg håber, at det var svar nok. Held og lykke med gymnaiset. 


Svar #3
05. august 2010 af Modjo (Slettet)

Tak for svarene, hvad mener du med eksamensopgaver, hvor store er de, skal have. Dansk, engelsk, historie og spansk A.

Idræt, naturgeografi og samfundsfag b.

biologi, dramatik, filosofi, fysik, matematik, oltidskunskab og religion c :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. august 2010 af Jerslev

#0: Mht. fysik, så sætter jeg mine fysikhold til en aflevering, når det er passende. Naturligvis huskes også på, at elevtiden ikke overskrides.

Der er en hvis mængde timer om året, der må bruges på afleveringer. Denne tid er den såkaldte elevtid. Hvordan den enkelte lærer vælger at tilrettelægge afleveringerne er op til læreren.

Hvis et hold eksempelvis har 25 timers elevtid kan læreren vælge at give eleverne én stor aflevering for, som det forventes, at de har brugt 25 timer på. Alternativt kan de få 25 afleveringer, hvor det kun forventes, at de har brugt en time på hver aflevering.

Under den gamle reform tror jeg, at jeg i gennemsnit havde 2 afleveringer om ugen i første og anden g.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. august 2010 af OveHesel (Slettet)

 Eksamensopgaver er de sæt, som eleverne får udleveret, når de er til skriftligeksamen (dem genbruger lærerne således, at eleverne får en ide om, hvilke typer opgaver, de kan forvente, når de går til eksamen i 2. eller 3.g - det er jo det, "det hele" handler om: at forberede jer til at gå til eksamen). Uvm.dk (Undervisningsministeriet) har mange af de tidligere skriftlige opgavesæt liggende (her f.eks. til matematik c-niveau på HF: http://uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20stx%20og%20hf/Matematik/100601_mat_C_hf2.ashx ). Det er forventet, at du afleverer en opgave, som udtrykker, at du har brugt den tid, der er sat af til den. Er der sat 5 timer af, så er det altså forventet, at du bruger 5 timer på den (længden afhænger så af, hvor hurtig du er). Men det er selvfølgelig ikke kvantitet, der tæller, men kvaliteten af hvad du laver, der tæller. På spansk A er opgaverne nok i starten lavet af din egen lærer, hvor de i 2. og 3. g bærer mere præg af en egentlig eksamensopgave (til eksamen skal du lave en oversættelse på 100 ord og svare på en række spørgsmål, som i alt skal fylde 250 ord). I engelsk skal du nok regne med at skrive omkring 1000 ord i et essay - det er i hvert fald  i den størrelsesorden til skriftlig eksamen i 3.g. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. august 2010 af Economist (Slettet)

Tag det, som det kommer, du bliver skræmt, hvis du begynder at regne det eksakte timetal ud. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #7
06. august 2010 af JJ-cool (Slettet)

Det er et krav, at der er koordineret mellem fagene i de enkelte klasser, således at du aldrig bliver "overbebyrdet" med opgaver, men nogle uger kan der godt være op til 3-4, men i reglen kender du fristerne i god tid og får udleveret opgaverne i god tild, så hvis du planlægger og tænker lidt frem, er et ikke så overvældende igen - at kunne tænke frem og disponere samt planlægge sin tid er et af de væsentligere kompetencemål i gymnasiet. Koordineringen foretages enten af kontoret eller det team, der er knyttet til din klasse og så får du en plan over det næste halve års afleveringer med datoer og fag
Held og lykke


Skriv et svar til: Hvor mange afleveringer kan jeg se frem til på gymnasiet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.