Matematik

Reduktion af ligning

07. september 2010 af busterlarsen (Slettet)

Jeg bliver bedt om at hæve en parentes og reducere. Eksempelvis (3x-2y)-(3x-2y)

Skal jeg da gange stykket ud eller skal parenteserne blot ophæves og fortegnene ophæves..?


Svar #1
07. september 2010 af busterlarsen (Slettet)

 Det der forvirrer mig, er at der er et minus mellem parenteserne. Skal de da alligevel ganges med hinanden?..


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. september 2010 af JKaram (Slettet)

Nej de skal ikke, men alle tegnene inde i parantesen skal der tages minus af (meget ukorrekt sprogbrug, I know), så det bliver -3x+3y

Karam


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. september 2010 af pellemand2 (Slettet)

 Jeg mener, ikke at JKaram har helt ret. Idet den sidste parentes -(3x-2y) er en minusparentes (p.g.a. af minusset foran) så skal alle fortegnene inde i parentesen ændres, når parentesen hæves. Dvs. at -(3x-2y) = -3x+2y. (der skal minus foran 3x, fordi fortegnet før var +, det skrives bare ikke.)

Den første parentes er en plusparentes, og indholdet i den ændres derfor ikke, selvom parenteserne hæves. Reduktionen bliver altså:

3x-2y-3x+2y = 0


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. september 2010 af JKaram (Slettet)

Det er da også det jeg skriver, er det ikke?

Karam


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. september 2010 af JKaram (Slettet)

Hmm. Jeg kan se jeg har skrevet 3y. Det skal self være -3x+2y.

Karam


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. september 2010 af pellemand2 (Slettet)

*slettet


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. september 2010 af pellemand2 (Slettet)

 Men jeg får stadig ikke det samme svar som dig, jeg får det til 0 :)


Svar #8
07. september 2010 af busterlarsen (Slettet)

 Super. Tusind tak for hjælpen. Svar 2 må være det rigtige som jeg ser det. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. september 2010 af JKaram (Slettet)

0 er også ganske korrekt.

Karam


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. september 2010 af pellemand2 (Slettet)

 Aha, kan godt se, hvad du mener nu. Vi er enige (:


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. september 2010 af JKaram (Slettet)

Perfekt. Matematik er smukt.

Hav en god dag.

Karam


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. september 2010 af Andersen11 (Slettet)

#10

Hvis du sætter a = 3x-2y, lyder udtrykket jo a-a som er = 0.


Skriv et svar til: Reduktion af ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.