Tysk

Rettelse af tysk aflevering :)

23. marts 2011 af Cecilie93 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg tænkte på, om der var nogle der ville være søde at kigge min tysk aflevering efter for fejl? :)

ØVELSE 8:
1. Operaen* i Sydney ligner et sejlskib*.
2. Lånerkortet* tilhører den rødhårede pige.
3. Personalechefen takkede sine medarbejdere.
4. Bruden takkede sin familie.
5. Indsamlingen* tjener et godt formål*.
6. Lægen råder drengen (til) at svømme hver dag.
7. Overraskelsen lykkedes (for) mine forældre.
8. Vi fulgte hendes eksempel.
9. Jeg følger dine gode råd*!
10. Alle gratulerede til vinderen*.
 

ØVELSE 8:
1. Die Oper in Sydney ähnlich einem Segelschiff.
2. Die Leihkarte gehört dem rothaarigen Mädchen.
3. Der Personalchef dankte seinen Mitarbeitern.
4. Die Braut dankte ihrer Familie.
5. Die Einsammlung dient einem guten Zweck.
6. Der Arzt riet dem Junge um jeden Tag zu schwimmen. (Er meget i tvivl om denne)
7. Die Überraschung gelingt meinem Eltern. (Er meget i tvivl om denne)
8. Wir folgten ihrem Beispiel.
9. Ich folge deinem guten Ratschläge.
10. Alle gratuliert dem Gewinner.

GLOSER:
1. opera = Oper, die; -n; sejlskib = Segelschiff, das; -e
2. lånerkort = Leihkarte, die; -n
5. indsamlingen = Einsammlung, die; -en; formål = Zweck, der; -e
9. råd = Rat, der; Ratschläge
10. vinder = Gewinner, der; -
11. præstation = Leistung, die; -en
14. dronning = her: Dame, die; -n (i skak)
15. landshold = Nationalmannschaft, die; -en


ØVELSE 11:
Der Struwwelpeter.
Heinrich Hoffmann var en læge i Frankfurt am Main. Han levede fra 1809 til 1894. I 1844 ville Hoffmann forære sin søn en bog til jul. Men den strenge fader syntes ikke om de kendte børnebøger. Altså skrev han selv en bog og lavede tegninger* dertil*. Sådan opstod* Der Struwwelpeter.
Der Struwwelpeter er et vildt barn - og Heinrich Hoffmann viser sine unge læsere udelukkende* uartige børn. De adlyder ikke deres forældre og får alle en hård straf. For eksempel Kasper. Han vil ikke spise sin suppe og bliver tynd som* en streg* - til sidst dør han af sult.
Paulinchen adlyder heller ikke sine forældre. Hun leger med* tændstikker*. Selv kattene truer den uartige pige med poterne*: ,,Faderen har forbudt det!" Men det nytter intet. Til sidst brænder hele huset - og Paulinchen også. Det gør kattene ondt, men de kan ikke hjælpe det stakkels* barn.
Der Struwwelpeter har gjort Heinrich Hoffmann verdensberømt. I dag findes bogen på* mange sprog. I Danmark hedder bogen ,,Den store Bastian".
Mange har kritiseret Heinrich Hoffmanns drastiske* pædagogik. Skader eller nytter denne bog børnene? Det kan man diskutere!


ØVELSE 11:

Der Struwwelpeter.
Heinrich Hoffmann war Arzt in Frankfurt am Main. Er lebte nach 1809 bis 1894. In 1884 wollte Hoffmann seinem Sohn ein Buch zu Weinnacht geschenkten. Aber der kannte Kinderbüchern gafällt nicht der strenge Vater. Also schreibt er selbst ein Buch und machte die Zeichnungen dazu. So entsteht der Struwwelpeter.
Der Struwwelpeter ist ein wilde Kind – und Heinrich Hoffmann zeigt seiner jungen Lesen ausschliesslich unartige Kindern. Sie gehorchen nicht ihren Eltern und bekommen alle ein hartes Straf. Zum Beispiel Kasper. Er will nicht seine Suppe essen und wird ein Strich zu Letzt verhungert er.
Paulinchen gehorcht auch nicht ihren Eltern. Sie spielt mit Streichholz. Sogar die Katze drohen dem unartigen Mädchen mit der Pfoten: ,,Der Vater hatte es verboten!“ Aber es nützt nicht. Zu Letzt abbrennt das ganze Haus – und Paulinchen auch. Es tut die Katze leid aber sie können nicht dem armen Kind helfen.
Der Struwwelpeter hat Heinrich Hoffmann Weltberühmt gemacht. Heute gibt das Buch in vielen Sprachen. In Dänemark heisst das Buch ,,Den Store Bastian“.
Viele hat Heinrich Hoffmann drastische Pädagogik kritisiert. Schaden oder nützen dieses Buch der Kinder. Dass kann man diskutieren.

GLOSER:
tegning = Zeichnung, die; -en; dertil = dazu; at opstå = entstehen
uartig = unartig; udelukkende = ausschliesslich
som = her: wie; streg = Strich, der; -e
at dø af sult = verhungern
med = mit + dativ
tændstik = Streichhholz, das; ¨-er; pote = Pfote, die; -n
stakkels = arm
på = her: in + dativ
drastisk = drastisch


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2011 af boerboel (Slettet)

1. Die Oper in Sydney ähnlich einem Segelschiff. Die Oper in Sydney ähnelt einem Segelschiff

6. Der Arzt riet dem Junge jeden Tag um jeden Tag zu schwimmen.

9. Ich folge deinemn guten Ratschlägen.

10. Alle gratuliertem dem Gewinner.


Svar #2
23. marts 2011 af Cecilie93 (Slettet)

1000 tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. marts 2011 af boerboel (Slettet)

Heinrich Hoffmann war Arzt in Frankfurt am Main. Er lebte nach von1809 bis 1894. Im Jahre 1884 wollte Hoffmann seinem Sohn ein Buch zu Weihnachten schenken. Aber der strenge Vater dachte nicht an die bekannten Kinderbücher.

Also schrieb er selbst ein Buch und machte die Zeichnungen dazu. So entstandt der Struwelpeter.
Der Struwelpeter ist ein wildes Kind – und Heinrich Hoffmann zeigt seinen jungen Lesern ausschliesslich unartige Kinder. Sie gehorchen nicht ihren Eltern und bekommen alle eine harte Strafe. Zum Beispiel Kasper. Er will seine Suppe nicht essen und wird ein Strich, zuletzt verhungert er. 
Paulinchen gehorcht auch nicht ihren Eltern. Sie spielt mit Streichhölzern. Sogar die Katze droht dem unartigen Mädchen mit der Pfote: ,,Der Vater hat es verboten!“ Aber es nützt nichts. Zuletzt brennt das ganze Haus ab - und auch Paulinchen verbrennt. Es tut der Katze leid aber sie konnte dem armen Kind nicht helfen.
Der Struwelpeter hat Heinrich Hoffmann weltberühmt gemacht. Heute gibt es das Buch in vielen Sprachen. In Dänemark heisst das Buch ,,Den Store Bastian“.
Viele haben Heinrich Hoffmanns drastische Pädagogik kritisiert. Schadet oder nützt dieses Buch den Kindern? Dass kann man diskutieren.


Skriv et svar til: Rettelse af tysk aflevering :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.