Søgning på: radioaktivitet forsøg. Resultater: 13301 til 13320 af 17507
-
Konvergent og divergent
ForumindlægJeg sidder og forsøger at finde hoved og hale i hvordan man kan afgøre om en række er divergent eller konvergent. Jeg er klar over at hvis den er lig med et tal L, når n går mod uendelig, så er den konvergent, men hvis den bare går mod uendelig er den divergent. Men hvordan kan jeg finde ud af om... -
SIR Modellen
ForumindlægHej Jeg har brug for hjælp til at bestemme hhv. α og b i SIR modellen så jeg kan få lavet min egen graf med egne ligninger. Hvis nogen kan hjælpe så hør venligst mit råb om hjælp da jeg har forsøgt at få hjælp fra min lærer der ikke vil hjælpe fordi han ikke forstår det selv! Jeg skal anve... -
Q-værdi
Forumindlæghej jeg har fået denne opgave Cobolt-isotopen Co-54 er β+ radioaktiv med halveringstiden T1/2 = 0.193 s. (a) Opskriv reaktionsligningen for et β+-henfald af Co-54, og vis at Q-værdien for dette henfald er ca. 7.2 MeV. Jeg har forsøgt at regne den, men jeg kan seriøst ikke få det til... -
Bestem strækning ud fra hastighed og acceleration
ForumindlægEn bil kører med 80/0 km/t, bremser med -3,33m/s^2. Bestem strækningen bilen tilbagelægger før den står stille. Jeg har selv forsøgt mig med s=v/2*a Jeg omregner 80 km/h til m/s ved: 80^2/3,6=1777 s=1777m/s / 2*-3,33m/s^2 s = -276,05 Derefter skal jeg regne samme regnestykke, men... -
Forsæbning af et fedtstof
ForumindlægHej Jeg er ved at bearbejde et forsøg, jeg kan komme op i til eksamen på turbokursus. Om forsæbning af et fedtsstof. Vi titrerede hhv. 25 ml KOH med 2 g olie og 25 ml KOH uden noget - med saltsyre. I KOHblandingerne var phenolptalein. Er det rigtigt forstået, at opløsningerne skifter farve f... -
HJÆLP: Ligningssystemer
ForumindlægHejsa Jeg har brug for hjælp til en aflevering, som skal afleveres i morgen. Så vidt jeg ved er et ligningssystem to ligninger med to ubekendte, men jeg kan ikke finde ud af udregning.. Jeg har opgaven: x + y = 50 x - y = 12 Jeg har prøvet at lave opgaven. Desværre kan jeg ... -
Hjælp til sinus og cosinus!!
ForumindlægI opgave 1013 b, skal jeg beregne vinkel A. Jeg har a=47, c=150 og vinkel C = 111 grader. Jeg har forsøgt utallige gange, men kan ikke komme frem til det rigtige resultat! I opgave 1014 b, skal jeg ved hjælp af cosinusrelationerne beregne b. Jeg har: vinkel B=20 grader, a=95 og c=75. Hvordan gø... -
Isens smeltevarme
ForumindlægOpg nr 6. Til bestemmelse af isens smeltevarme laves et forsøg med et flamingobæger : Følgende størrelser måles : m(skål) = 0.010 kg , m(skål+vand) = 0.240 kg m(skål+vand+is) = 0.320 kg , T(start) = 38.0 grad og T(slut) = 11,0 grad. Bere... -
Brute Force Transposition hjælp
ForumindlægHej. Jeg har brug for hjælp til denne opgave Opgaven siger: 1) Læs alle danske ord ind i en dictionary 2) Lav et loop, der forsøger at dekrypterer cifferteksten med alle mulige nøgler en ad gangen. 3) For hvert loop slås hvert enkelt ord op i dictionary'en. Hvis 85% af ordene findes i ordbo... -
ligning
ForumindlægFor ligning 7x − 2 = 3(x + 3) er der i det nedendstående lavet nogle omskrivninger i forsøget på at løse den. 7x − 2 = 3(x + 3) 7x − 2 = 3x + 3 5x = 3x + 3 5x + 3x = 3 8x = 3 x = 3/ 8 a) Tjek om x = 3/8 rent faktisk er en løsning til ligningen. b) Der er tre fejltyper. I... -
Værdimængde i interval?
ForumindlægJeg skal bestemme værdimængden for f(x)=x+(1/x) i intervallet [0,5;3]. Nu har jeg udregnet f'(x) og f'(x)=0 hvor x=-1\/x=1 og lavet en monotonilinje. Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med det interval jeg har fået opgivet. Jeg har forsøgt at udregne f'(0,5) og f'(3) og fået hhv... -
Værdimængde i interval?
ForumindlægJeg skal bestemme værdimængden for f(x)=x+(1/x) i intervallet [0,5;3]. Nu har jeg udregnet f'(x) og f'(x)=0 hvor x=-1\/x=1 og lavet en monotonilinje. Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med det interval jeg har fået opgivet. Jeg har forsøgt at udregne f'(0,5) og f'(3) og fået hhv... -
Værdimængde med interval. Hvad gør man med intervallet?
ForumindlægJeg skal bestemme værdimængden for f(x)=x+(1/x) i intervallet [0,5;3]. Nu har jeg udregnet f'(x) og f'(x)=0 hvor x=-1\/x=1 og lavet en monotonilinje. Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med det interval jeg har fået opgivet. Jeg har forsøgt at udregne f'(0,5) og f'(3) og fået hhv... -
Cirklens ligning; bestemt centrum og radius.
ForumindlægHej alle sammen. Nu sidder jeg (igen) med en af de lette hvor man skal finde cirklens radius og centrum. Min opgave lyder: En cirkel har ligningen x2 - 2*x + y2+ 6*y = 6 Bestem cirklens radius og koordinatsættet til dens centrum Jeg har ikke helt forstået hvordan man gør (og ve... -
8.8 Fjederkraft Opgave 8.8.4
ForumindlægI tabellen kan du se resultater fra et forsøg med to fjedre. Et lod hænges i fjederen, og når loddet hænger stille, så målte eleverne fjederens forlængelsen i forhold til den ubelastede fjeder. Find tyngdekraften for de tre forskellige lodder. Tegn grafen i et (x; Ffj)-koordinatsystem for fjede... -
SRP: Matematisk model viskositet / flowmængde
ForumindlægHej med jer Jeg er en elev fra Svendborg HTX og jeg har fået udleveret min SRP, hvor jeg bl.a. skal opstille en matematisk model for sammenhængen mellem viskositet og flowmængde. Jeg har lavet et forsøg hvor jeg taget noget olie ved forskellige temperaturer og vand for derefter at hælde det ned ... -
Kryptologi - Find d
ForumindlægJeg har fået stillet spørgsmålet, at jeg skal give et eksempel på RSA systemet med primtallene p= 23 og q=17. Jeg har fundet min e værdi, 15, og det passer også med at gcd(15,352)=1.Jeg er dog gået i stå, når jeg forsøger at finde d, jeg ved godt, at jeg skal benytte Euklids udvidede algoritme, ... -
Hjælp! Hvordan løser jeg cosinus-ligning?
ForumindlægHej! Jeg sidder med et regnestykke, som jeg ikke kan finde ud af. Det er af typen: konstant/cos(x) = konstant/cos(x). Hvis jeg forsøger at solve den i fx TI Interactive, får jeg et underligt udtryk: http://imageshack.us/photo/my-images/14/billede7e.png/ I tilfælde af, at man ikke kan se... -
Hvad betyder det?
ForumindlægVi har kemi lavet et forsøg med forbrænding af paraffin (det der er i sterinlys), hvor vi efterfølgende skulle svare på spørgsmål, herunder et jeg ikke forstår. Jeg forstår ikke hvad “Ca(OH)2(aq)” er. Altså jeg ved “CaCO3(s) er kalk. Nogen der kan hjælpe? Spøgsmålet er således: Mættet kalkva... -
hjælp til forklaring
ForumindlægHåber på hjælp til dette spørgsmål, da jeg virkelig ikke kan komme videre Jeg har udført et forsøg med frit fald med luftmodstand. Og det er sådan, at når kageformen svæver ned gennem luften, så vil den i starten accelerere hvorefter den på et tidspunkt vil opnå en fast hastighed. Min...
