Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16641 til 16660 af 18649
-
nogle der kan hjælpe med at perspektivere det forsømte forår? med noget i har læst, set eller hørt om?
ForumindlægPlease hjælp hurtig.. jeg skal aflevere mig opgave snart og kan bare ikke komme i tanke om nogel der minder om den ... -
Negativ acceleration?
ForumindlægKan en acceleration godt være negativ, hvis det udregnes ved to _farter_? Fx a = (3m/s - 5m/s)/2 s = -2 m/s² Eller kan den kun være negativ, hvis det er to _hastigheder_? Er der desuden ikke et ord for det, når man sænker fart/hastigheden per sekund? -
10 potens
Forumindlæghvad er facit af 5,555*10^11 -
Lidt hjælp tak - til Naturvidenskab igen :/
ForumindlægEr lige stødt på disse spørgsmål : 1 spg. Tre ting jeg mener, der karakteriserer den naturvidenskabelige viden i modsætning til den humanistiske og den samfundsvidenskabelige: 2. spg. Hvad har de videnskabelige eksperter anbefalet, men har iløbet af noget tid lavet om på? (her tænker jeg eks. på... -
Rødforskydning (en masse)
Forumindlæg1.Hvor sikker er man paa rødforskydning skyldes en forlængelse af bølgelængden? Hastighed og frekvens er jo ogsaa en del af det. (stilte ogsaa spørgsmaalet i andet forum, men vil gerne have uddybet) 2.Hvordan skiller man doppler-effekten og den kosmologiske rødforskydning fra hinanden i obser... -
Cylinder på skråplan
ForumindlægJeg har et spørgsmål til en opgave jeg er stillet, spørgsmålet lyder: En cylinder ruller 2m ned af et skråplan,der har hældningsvinklen a=20 (grader), cylinderen er 20cm. Den starter fra hvile og turen måles til 1,51 sek. Spørgsmålet er så om cylinderen er hul eller massiv? Håber der er nogen d... -
9 V batteri.
ForumindlægHej.. Jeg sidder her med mit SRP, hvor jeg skal bestemme energiindholdet i et 9V batteri, samt polspændingen som funktion af tiden. Jeg har lavet nogle målinger på både genopladeligt og almindeligt batteri, hvor jeg fik nogle fine grafer med spændningen som funktion af tiden. Mit problem er nu, ... -
Bohr og EInsteins diskussioner
ForumindlægHej hhvad var det helt præcist Einsteins og Bohrs diskussioner gik ud på? -
Elektrisk potentiel energi
ForumindlægEr der evt. en, der meget pædagogisk kan forklare hvad elektrisk potentiel energi er? -
Hvad kan en transistor
ForumindlægHejsa Hvad kan en transistor perspektiveres til udover at de findes i computere osv? -
Archimedes lov
ForumindlægEn 12 cm tyk isflage med et areal på 20 m^2 flyder på havet. Isens densitet er 0,92 g/cm^3 og vandets 1,03 g/cm^3 a) Hvor dybt synker isflagen? b) Beregn den brøkdel af isflagen, som er under vand, og beregn derefter forholdet mellem isens og vandets densitet. Hvordan laver jeg det? Skal jeg b... -
her er lidt metoder:D
Forumindlæg• Naturvidenskabelige metoder: - Empirisk-induktive metode: Man laver hypoteser/teorier ud fra observationer/forsøgsresultater (man slutter fra det specielle til det generelle). - Hypotetisk-deduktive metode: Man udleder konsekvenser ud fra teorier (man slutter fra det generelle til det mere sp... -
24-timersprøver
ForumindlægHejsa Jeg skal i op i 3 mundtlige eksamener her inden for den næsten måneds tid (Naturgeografi, psykologi og historie) og det er alle 24-timersprøver. Jeg har aldrig prøvet denne eksamensform før, og kunne derfor godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer med dem. Er der nogle vigtige t... -
Rødforskydning og fart
ForumindlægEn galakse bevæger sig væk fra os med en fart på 1,38*10^5 m/s. Det modtagne lys har bølgelængden 434,2 nm. Beregn bølgelængden af det udsendte lys. hjælp søges.. er gået i stå! -
udæmpede svinginger - srp
ForumindlægHvor kan man se udæmpede svigninger i dagligdagen? og er disse udæmpede svingninger: mekaniske, termiske eller elektroniske svingninger? Jeg har rpøvet at søge på nettet, men jeg kan ikke rigtig finde noget. -
Den tilførte energi og delta t
ForumindlægJeg har en opgave hvor jeg skal se om der er en sammenhæng mellem den tilført energi E og temperaturstigningen ΔT ved opvarmning af vand Ud fra mine målinger har jeg fået denne graf. Kan jeg så i min konklusion skrive at "Fordi linjen er proportionel kan jeg konkludere at der er en ... -
livet er hååååårdt
ForumindlægLivet er hååååååååååååååårdt !!!!!!!!!!!!1 sys i ikk???? -
ikke bestået? - bestået?
ForumindlægHey Venner! Jeg ville høre hvad der skete hvis man ikke bestod? Alts¨hvis jeg nu er dumpet til eksamerne, for jeg så ikke huen?? Eller hvaD?? Jeg er ret i tvivl. please hjælp. Hvis man ikke er bestået og dumpet kommer man så ikke til translokationen?? etc.. -
Bevis for gitterligningen?
ForumindlægEr der nogle der kan bevise gitterligningen? Der må jo findes et bevis for den, og det kunne jo være rart at have med til eksamen? -
Er kommaerne sat korrekt?
ForumindlægEr kommaerne nedenfor sat korrekt? Jeg tror, at det skal være sådan her: For lige at teste om jeg kan sætte korrekt grammatisk komma, har jeg konstrueret tre sætninger fra fantasien, som jeg ønsker, at I kigger efter for at se, om de har fejl.
