Fysik
Den tilførte energi og delta t
Jeg har en opgave hvor jeg skal se om der er en sammenhæng mellem den tilført energi E og temperaturstigningen ΔT ved opvarmning af vand
Ud fra mine målinger har jeg fået denne graf.
Kan jeg så i min konklusion skrive at "Fordi linjen er proportionel kan jeg konkludere at der er en sammenhæng mellem den tilført energi E og temperaturstigningen ΔT ved opvarmning af vand"?
Svar #2
09. januar 2018 af Stjerneskud2016
På grafen har jeg den tilførte energi op ad y aksen, og vi sætter temperaturstigningen ud af x aksen.
Svar #3
09. januar 2018 af Jerslev (Slettet)
#2: Så er det en ganske korrekt konklusion, du laver i #0. :)
Svar #4
Jeg har en spørgsmål til:
I teorien står der:
Til vores vand tilfører vi energien
E=P?*t hvor P er effekten af kogekedlen og t er vandets temperatur
Denne energi går til at opvarme vandet og temperaturen stiger. Hvis vi tilfører dobbelt såmeget energi, forventer vi at temperaturstigningen bliver dobbelt så stor. Dette vil vi undersøge ved at tegne en graf med deltaT som x-værdier og E som y-værdier og se, om det er en proportionalitet som forventet.
Jeg har i min fysik bog lært, at den tilførte energi er givet ved: E= m c deltaT
Hvis det skal gælde for vores resultater, skal vores punkter gerne ligge på en ret linje, der går i gennem (0,0) og hældningen af vores linje skal være m*?c.
Men hældningskoefficenten for min linje er 6105, og burde være massen af vand og vandets specifikke varmekapacitet. Og da massen på mit vand er 1,2598 kg. regner jeg 1,2598*4186, men det giver 5273,5228.
Betyder det så at, det at jeg har forventet at "hældningen af vores linje skal være m*?c" ikke passer?
Svar #5
09. januar 2018 af hesch (Slettet)
1,2598 * 4186 giver ikke 5273,5228, det giver 5270.
Hvilken temperatur har du varmet vandet op til, og har du målt den i toppen eller bunden?
Selv under omrøring ved måling, vil der være store temperaturforskelle på vandet i top/bund. I praksis kalibrerer man ikke termometre i vand ved højere temperaturer end 40ºC. Det lader sig ikke gøre, alt kommer ud af kontrol.
Din afvigelse er 15,7784942% 16%, hvilken afvigelse havde du forventet? Hvilken nøjagtighed har dit wattmeter og dit termometer?
Svar #6
Jeg har målt temperaturen ind til jeg ikke kunne holde termometeret længere, altså når det kogede. Men jeg har målt fra toppen. Jeg rørte rundt for at fodele varmen. Jeg ved ikke hvilken nøjagtighed min wattmeter og mit termometer har.
Svar #7
09. januar 2018 af hesch (Slettet)
Jamen der kan du bare se: En masse forklarlige grunde til din afvigelse.
Men altså disse max 40ºC ved kalibrering, har jeg set demonstreret i en spand vand, ved et firma der havde certificerede termometre ved 60ºC. Der blev rørt og rørt og alligevel var alt kaos.
Så vær du godt tilfreds med dine 16% afvigelse. Havde du fx målt i bunden, var dit resultat blevet helt anderledes.
PS: Jeg formoder du har anvendt en dypkoger.
Svar #9
10. januar 2018 af hesch (Slettet)
Det er for mig et ret diffust begreb.
Til gas, elkomfur, eller ?
Har du styr på nytteeffekten ?
Skriv et svar til: Den tilførte energi og delta t
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.