Søgning på: erhvervsøkonomi c. Resultater: 17441 til 17460 af 60202
-
Vektorer i rummet - Trekantsregning
ForumindlægHej allesammen, Jeg har fået to opgaver som lyder: I trekant ABC er hjørnerne A(3,1,5), B(1,3,7) og C(4,6,4) Bestem koordinaterne til fodpunktet D for højden fra B. Bestem DB og længden af højden fra B. Det er nogle ret usædvanlige opgaver, så jeg kan umiddelbart ikke se, hvordan jeg skal gr... -
Polynomier+differential
ForumindlægPolynomiet f er bestemt ved forskriften: f(x) = -2x^3+3x^2+12x-3. a) Find polynomiets rødder ved hjælp af grafregneren. b) Bestem f '(x), og løs ligningen f '(x) = 0. c) Bestem monotoni-intervallerne for f ved hjælp af fortegnene for f '. d) Beregn de lokale ekstrema for f. Jeg har be... -
Drivhus
ForumindlægFamilien kigger på et drivhus til haven. Huset: 11,5 m2, Spar: 2496 kr. Nu: 4499 kr. a) Hvor meget kostede drivhuset oprindeligt? 6995 kr. FÆRDIG De har haft 4000 kr stående på en konto. Kontoen giver 3 1/4% i rente pr. år. b) Hvor meget står der i alt på kontoen, når pengene har stået der i 2 år... -
Hvordan konverteres en gammel studentereksamen ?????
ForumindlægJeg har en samfundssproglig studentereksamen fra før det fleste af jer blev født, nemlig 1979. Nu vil jeg gerne læse nogle suppleringsfag på HF... Men jeg kan ikke finde ud af hvilketn niveau de forskellige fag, som jeg havde dengang i 1979, har i dag (A, B eller C). For sådan en graduering fandt... -
Substitution, elimination og addition
ForumindlægJeg har nogle besværligheder med følgende opgaver: a) Substituion af et hydrogenatom med et chloratom i 2-methylbutan, idet reaktionen foregår ved det tertiære carbonatom. reaktanten er dichlor b) Substitution af et hydrogenatom med et chloratom i det under a) dannede produkt. Reaktionen fo... -
elektronfordelingen - hurtig hjælp søges
ForumindlægHej med jer (-: Jeg skal lave en opgave hvor jeg skal finde grundstoffet ud fra følgende elektroner .. men hvordan er det nu man gør? a) 2 elektroner i skal nr 1 7 elektroner i skal nr 2 b) 2 elektroner i skal nr 1 8elektroner i skal nr. 2 5 elektroner i skal nr. 3 c) 2 elektroner i ... -
Geometri
ForumindlægHej er der nogen der vil hjælpe mig med denne opgave? Det er opgave 12 i linket: http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-uddannelser/Proever-og-eksamen/Skriftlige-opgavesaet/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Proever%20og%20eksamen/120815%20Mat%20B%20stx.ashx Jeg har brugt ... -
Delvis integration og/eller integration
ForumindlægJeg skal løse en opgaven omkring Delvis integration og/eller integration som overskriften fortæller (: Der er 20 opgaver omkring det, men der er fire jeg ikke kan finde ud af, så håbede på hjælp :) a) ∫ (x^2 * lnx) dx b) ∫ x^2 * ln(x^3+6) dx c) ∫ x^2 * (x^3 +2)^2 dx d) ∫ ((e^ &r... -
Komethale
Forumindlæg(Det er en skitse over en komet der er på vej rundt om solen) Skitsen viser, hvordan ”støvhalen” dannes, Støvkorn, som løsrives fra kometen ved position (1), følger forskellige baner, mens kometen bevæger sig videre til position (2). Banerne (a), (b) og (c) er eksempler på sådanne ban... -
Tegn grafen og beskriv betydningen af 5,0
ForumindlægHej jeg har lidt svært ved at definere tallet 0,5 i denn opgave, håber i kan hjælpe :- ) Opgaven: En vinter afbrydes varmen i et hus. I en periode, hvor udetemperaturen er konstant måler man hvordan temepraturen falder i huset. Målingerne viser, at temperaturen målt i C i huset t timer efter... -
Spørgsmål om Entreindtægter
ForumindlægEr der nogen der kan hjælpe mig med at besvare disse spørgsmål? mit data og residualplot er besvaret og lægger i vedhæfningen. Mange tak på forhånd :) d) Hvor meget stiger Entréindtægterne om året ifølge modellen? e) Tegn et residualplot. Er der noget i residualplottet, der taler imod brugen a... -
Dosis
ForumindlægHej. Jeg skal lave følgende opgave men har bare aldrig forstået hvordan man skal gøre det. Hvor stor en dosis giver et henfald af Lu-177 i middel i en tumor på 10 g? Det antages at al energi absorberes. Jeg tænker man skal bruge formlen D=ΔE/Δm Skal man så udregne masse defekt o... -
Kemi-haster lidt
ForumindlægOpgave 2: En vandig opløsning af bly(II)nitrat, Pb(NO3)2(aq), blandes med en vandig opløsning af kalium- chromat, K2CrO4(aq). a) Angiv de ioner, der findes i blandingen. b) Der udfældes et tungtopløseligt stof – hvilket? c) Opskriv et ionreaktionsskema for fældningsreaktionen (husk angivels... -
Eksponentiel aftagende funktion
ForumindlægJeg er lidt i tvivl om hvilke fremgangsmåder, man bruger i denne opgave: Antallet af heste x i et land aftog efter 1945 eksponentielt med forskriften y=1,3 mill.*0,92^x a) Hvor mange procent faldt antallet af heste pr. r? b) Hvor mange heste var der i 1950? c) I perioden efter 1950 faldt antal... -
Variabelsammenhænge og funktioner
ForumindlægHej, der er en opgave der har voldet mig meget besvær og jeg har ikke kunnet finde ud af den, så håber der er hjælp at finde herinde på studieportalen. Der er givet tre funktioner f(x) = -x + 5, g(x) = 2x - 7 og h(x) = 0,5x - 1. Bestem koordinatsættet til skæringspunkterne mellem graferne for: a)... -
hjælp til denne opg please
Forumindlægopg 3 : Navnegivning af ionforbindelser ( hint husk at den samlede ydre ladning skal være neutra) skriv formlene for følgende saltene. a natruimchlorid b magnesiumoxid c kaliumoxid d aluminiumchlorid e kobber (t) oxid f jern (III) xoid Skriv navne på følgende salte (hint husk at den samlede... -
FIND længden AB - sinus og cosinus
ForumindlægPå figuren ABC en trekant, der ligger på vandret slette og CD er et tårn, der er 35 m højt. Fra A danner sigtelinjen til D en vinkel på 32 grader med vandre, og fra B danner sigtelinjen til D en vinkel på 25 grader med vandret. Desuden ligger A direkte vest for tårnet og B direkte sydvest for tå... -
HJÆLP!- mængdeberehning
ForumindlægJeg forstår simpelthen ikke opgaverne.. Nednævnte opløsninger anvendes i øvelsen:"Afstemning af redoxreaktion" Beregn for hver af de 3 opløsninger, hvorledes den fremstilles. Beskriv fremstilingen, og noter om der er særlige forholdsregler under fremstillingen B) 100 mL 2M HN03 ud... -
Forskrift
ForumindlægGrafen går gennem punkter A(1.1) & B(5.8) og C 10.8) for 1 <=x <=10 er f stykkevis lineær, og for x >=10 er f eksponentielt aftagende med halveringskonstant 3. Bestem en forskrift for f. Løsningen skal se sådan ud: f(x) = .... for 1<=x<=5 f(x) = y=8 for 5<=x<=10 f(x)= ..... -
Problem med Matematik Aflevering
ForumindlægHejsa. Jeg sidder lige og laver min matematik aflevering, da jeg stødte på en opgave, som jeg har lidt svært ved at løse. Opgaven lyder således: Samme dag som Rikke indsætter Peter 12000 kr. på en konto til en fast årlig rente på 1,3%. b) Løs ligningen 10000·1,025x=12000·1,...
