Søgning på: fysikabbogen 2. Resultater: 19361 til 19380 af 176327
-
Disproportionering
ForumindlægHej Når Iod dismuteres, så skriver man I* og I, men hvad gør man ved spaltningen af hydrogenperoxid ved afstemningen af denne reaktion? H2O2 --> H2O+O2 -
basisopgaver om syrer og baser
ForumindlægHej. Er følgende korrekt? : 1) Hvilke ioner indgår i følgende ionforbindelser: NaCl : Na+ og Cl- K2SO4 : K+ og SO4 2- Na2CO3 : Na + og CO3 2- Na2HSO4 : Na + og HSO4 - NH4Cl : NH4+ og Cl- 2) Hvilke af disse ioner er syrer og baser? Cl- : yderst svag base SO4 2- : meget svag base CO... -
sær opgaveformulering.
ForumindlægOpgaven er uden hjælpemidler! I en retvinklet trekant er den længeste katete 3 gange så lang som den korteste katete, og hypotenusen er 3 enheder længere end den korteste katete. Bestem længden af den korteste katete. a=kort katete b=lang katete c=hypotenuse. b=3a c=a+3 jeg sætter ind i pythagora... -
Ligning og en lineær model..
Forumindlæg1. Lös Ligningen: -2x^2 + 2x - 10 = 2x^2 + 22x + 6 Mit bud: -2x^2 + 2x - 10 = 2x^2 + 22x + 6 -6 - 10 = 20x + 22x + 2X^2 + 2X^2 nogen der kan ka hjælpe med at finde resultatet? -------------------------------------------------------- 2. En landsbys befolkning aftager med ca.25 indbyggere o... -
Er faget bestået hvis...?
ForumindlægHej Jeg er igang med at afslutte gymnasiet (HTX) og vil vide om jeg har bestået faget dansk A, eller om det skal tages om. Jeg har fået følgende karaktere: Dansk A mundtligt: 2 Dansk A mundtligt eksamen: 00 Dansk A skriftligt: 2 Dansk A skriftligt: ? (kender ikke svaret endnu) ... -
Mathcad 2.gradslingning, toppunkter
ForumindlægJeg har ligningen: y = -2x2 + 8x + 5 så ved vi at a =-2, b =8, c = 5, hvor vi så skal udregne diskriminanten ved hjælp af formlen: d = b2 – 4ac hvor vi indsætter vores resultater, så det bliver: d = 82-4 * -2 * 5 = 104 Hvor vi så skal udregne vores toppunkter, som bliver: x = - (8 / (2*-... -
maksimum/minimum
ForumindlægHej! Jeg har fået givet følgende opgave. Jeg ved godt jeg sikkert kan bruge ekstremalværdisætningen, men jeg forstår ikke hvordan jeg kan se på en funktion om det er en lukket begrænset mængde og kontinuer funktion. Argumentér for, at nedenstående funktion har et maksimum og et minimum på den... -
regneregler for differentialkvotienter
ForumindlægJeg har fået til opgave at forklare bevise brøkreglen for differentiation. Først skulle jeg forklare og finde differentialkvotienten for 1/(g(x) (hvilket jeg fik til værende –g’(x)/(g(x)^2)) og herefter skulle jeg så forklare (f/g)’ = (f ’*g – f * g’)/(g^2). Me... -
Tredjegradspolynomium
ForumindlægOpskriv det tredjegradspolynomium p(z)=az3+bz2+cz+d, der har rødderne: 1+i 1−i og 2, og som opfylder at p(0) = 1. Hvordan gør jeg dette? -
Hvordan løser jeg denne andegrands ulighed ?
Forumindlægfik idag til opgave at løse denne andengrads ulighed. så nu spørger jeg jer, hvordan gør man ? 3x - 4 < 0,5x + 3 ≤ x2 - 2 -
Reducering
ForumindlægJeg skal reducere en ligning som egentlig er ret enkel, men... jeg kan simpelthen ikke finde ud af at reducere så håber på lidt hjælp tak :) Denne skal reduceres: (a + b)^2 - a(a + 2b) -
2gradspolynomium
ForumindlægJeg skal bestemme rødderne Skal jeg vha. diskriminantformlen bestemme a og b f(x)=2·(x-1)·(x+3) -
Differentialligning - Separation og cirklens ligning
ForumindlægHej Jeg sidder fast i følgende opgave: Bestem den løsning til differentialligningen dy/dx=-x/y hvis graf er a) en halvcirkel i 3. og 4. kvadrant med radius 2 b) en halvcirkel i 1. og 2. kvadrant med radius 1/2 Jeg har fundet den fuldstændige løsning til ligningen: y=±√(-x2... -
find de sjette enhedsrødder
Forumindlægfind samtlige løsninger til x^6-1: det oplyses at: x^6-1=(x^2-1)(x^2+x+1)(x^2-x+1). Hjælp? -
løs ligningerne
Forumindlægskal have hjælp til at løse disse ligninger 1) 4*x^2-7*x+10/6*x^2-5*x+14 = 2/3 2) x+5/x+15=x-7/x-5 -
Diskriminant
Forumindlæghej, Jeg har lige brug for at få hul med den første opgave. Bestem koordinaterne til toppunkt og skæringspunkt(er) med akserne: f1(x)=2x2+3x+2 Okay jeg ved godt at man skal tage diskriminanten og så putte det ind i formlerne for bla. toppunkt. Men mit spørgsmål er, hvordan i alverden beregner man... -
differentialregning
ForumindlægOk, jeg sidder her med en simpel opgave, men endnu engang har jeg problemer med differentiere den dumme funktion:f(x) = 300X + (14400/X)Det går der desværre helt ged i...En anden opgave jeg har problemer med er:p(x) = ax^2 + 2x - 4jeg skal bestemme a når p'(3) = 1Desværre er jeg lidt for træt... -
Nogen der ved hvordan man afstemmer reaktionsligninger?
ForumindlægHej :) jeg sidder med et skema i kemi, hvor jeg skal afstemme reaktionsligninger, men forstår ikke særlig meget af det. For der står: "Brug store tal (koefficienter foran formlerne). og hvis vi lige tager et eksempel: H2+ O2 ----> H2O (ps. det er små tal ) Det ser ud til at der mangler ... -
f'(x)=0 ??
ForumindlægHvordan løses f'(x)=o uden lommeregner? Jeg skal bestemme monotoniforholdet. Jeg har funktionen -2x^3-3x^2=9x og f'(x)=-6x^2-6x+9. Jeg vil derfor løse f'(x)=0 for at finde nulpunkterne. 0 = -6x^2-6x+9 6x^2-6x=9 hvordan isolerer jeg x ?? -
(TP) Vieta Jumping a la grisehønen
ForumindlægDen gode dreng, grisehønen, skrev i sin tid følgende indlæg: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=528262 Nu har jeg forsøgsvis udformet 2 øvelsesopgaver indenfor emnet. Alle er velkomne til at forsøge at besvare disse - men læg evt. besvarelser som links, for så kan andre gætte m...
