Matematik

Differentialligning - Separation og cirklens ligning

15. november 2013 af opghustler (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg sidder fast i følgende opgave:

Bestem den løsning til differentialligningen

dy/dx=-x/y

hvis graf er

a) en halvcirkel i 3. og 4. kvadrant med radius 2

b) en halvcirkel i 1. og 2. kvadrant med radius 1/2

Jeg har fundet den fuldstændige løsning til ligningen:

y=±√(-x2+k)

Ligeledes kan man isolere k

y2+x2=k

Men jeg ved ikke hvordan jeg får koblet det sammen med cirklens ligning, som for opgave a må være noget i dur med:

(x-0)2+(y-0)2=22

Eller er jeg forkert på den mht ovenstående?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2013 af mathon

              
              y dy = -x dx                      integrer på begge sider …
              


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2013 af Andersen11 (Slettet)

Sæt r2 = k . Så har man

x2 + y2 = r2

som er ligningen for en cirkel med centrum i (0,0) og radius r.

I 3. og 4. kvadrat er y ≤ 0 , hvilket afgør, hvilket fortegn der skal vælges på løsningen.

I 1. og 2. kvadrant er tilsvarende y ≥ 0 .


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2013 af peter lind

k er en konstant og ligningen for en cirkel med centrum i begyndelsespunktet er x2+y2 = r2 så det stemmer fint med k=r2


Svar #4
15. november 2013 af opghustler (Slettet)

Igen, tak for den hurtige og gode respons :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. november 2013 af mathon

i første omgang

                                  y dy = -x dx 

                                  (1/2)y2 = -(1/2)x2 + (1/2)k

                                  y2  = r2 - x2                    hvor (1/2)k = r2

                                  x2 + y2 = r2  


Skriv et svar til: Differentialligning - Separation og cirklens ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.