Søgning på: fysik disposition 10 klasse. Resultater: 18361 til 18380 af 70316
-
Stamfunktion
ForumindlægHej allesammen! Jeg har følgende matematikproblem, som jeg ikke kan løse: En funktion f er givet ved f(x)=8x+6. Det er så meningen, at jeg skal bestemme stamfunktionen til f, hvis graf går gennem punktet (1, 10). Jeg har spekuleret over, om man skal sætte x og y-koordinaterne ind i funktionen? Je... -
Procent..
ForumindlægEn virksomhed er kommet i krise. På et år taber det 10% og året efter 15%. Derfor bliver direktøren fyret og der ansættes en ny. Han vil i løbet af følgende år hæve fortjensten til, hvad den var før krisen. Hvor mange procent skal fortjenesten stige det næste år for af hans mål kan opfyldes? -
Rumgeometri 2
ForumindlægUndersøg, om punkterne A(2,-1,1) og B(-3,-2,3) ligger på hver sin side eller på samme side af planen med ligningen 2x – 3y + 4z = 10. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af den. Hvordan ved jeg de ligger på samme side? -
Den fuldstændige løsning til en differentialligning
ForumindlægHejsa! Jeg har virkelig svært ved at forstå emnet om differentialligninger, og derfor volder den følgende opgave mig problemer. Opgaven er som følgende: Bestem den fuldstændige løsning til differentialligningen: (dy/dx) + 10 • x5 • y = 2 • x5. Opgaven skal løses UDEN BRUG af T... -
Positionssystemet
ForumindlægHejsa, Jeg tænkte på - når jeg gange f.eks 10*11 ved metoden hvor jeg ganger først nul med 1 og 1 og derefter 1 med 1 og 1 således art 00 11 0 = 110 Hvorfor virker denne metode egentligt - jeg kender den jo fra indskolingen - men har aldrig fået et forklaring på hvorfor den egentligt virker? -
Voksende eksponentialfunktion
ForumindlægJeg har fået følgende opgave: Om en eksponentielt voksende funktion oplyses, at fordoblingskonstanten er 10. Desuden oplyses det, at punktet (7, 49) ligger på funktionens graf. Jeg skal herefter finde en forskift for funktionen. Jeg ville umiddelbart mene at jeg skal bruge topunktsformlen?! Me... -
Hjælp til Atomer.
ForumindlægHey jeg skal finde ud af hvad vægten er af: CuSO4 og 5 H20 Her er mit resultat: CU = 63,55 u S = 32.07 u 4O = 16 x 4 = 64 u 5H = 1,01 x 5 = 5,05 u 10O = 16 x 10 = 160 u 63,55 + 32,07 + 64 + 5,05 + 160 = 324,67 u Er dette korrekt? -
4 sætninger
ForumindlægGodaften.Nogen, nogen der vil rette disse sætninger igennem? Jeg skal bruge dem inden klokken 9.30 i morgen. Jeg ved godt, at jeg er meget sent ude, men en U19-landholdssamling stod på spil. Jeg er klar over, at oversættelserne er af meget lavt niveau, men sætningerne er meget knudrede!Her kommer... -
Erhvervsuddannelse eller gymnasiet
ForumindlægHej :) Jeg går i 9. klasse og skal på efterskole næste år, så jeg har god tid til at beslutte mig for, hvilken ungdomsuddannelse jeg vil tage. Jeg vil rigtig gerne være fotograf (men jeg er ikke 100% sikker) og har googlet mig frem til en erhvervsuddannelse som fotograf, som jeg synes lyder rigti... -
Boksplot (aflæsning)
ForumindlægHejsa, Jeg skal opskrive det udvidede kvartilsæt for et observationssæt (se vedhæftet billede). Er bare i tvivl om, hvor den starter. Skal jeg starte ved, der hvor der står 9 eller ved 10. Fordi selve bokspottet starter jo først ved 10. Er minimums så 10, mens maksimum er 19?? Tak :-) -
Omg? Har brug for svar .
ForumindlægHej jeg var oppe til DHO -eksamen i går og fik karakteren 10. De sagde, at det, som træk mig ned var samtale-delen. Jeg har fået 12 i mundtlig karakter i Dansk og 10 i historie. Tror I at lærerne vælger at trække mig ned i min årskarakter i dansk mundligt fordi jeg fik 10 til DHO’en? Er rigtig ne... -
Er mine karakterer gode nok, eller har min far ret?
ForumindlægHej alle... Jeg har fået mine karaktere i Denver her uge. Til, at starte med var jeg rigtig stolt over dem, men den stolthed forsvandt hurtigt da jeg kom hjem til min far. Han sagde, at mine karaktere var virkelig dårlige. Det synes jeg bare ikke giver nogen mening da jeg har fået disse karakter... -
Inertimoment
ForumindlægHej alle, jeg arbejder med inertimoment af en kugle i fysik, og undrede mig egentlig lidt over hvordan man beregner det. Jeg ved, at for en massiv kugle gælder: I = 2/5 * m * R^2 og for en hul kugle, med en ubetydelige vægtykkelse gælder: I = 2/3 * m * R^2 Jeg undrede mig derfor, hvis man nu h... -
Er skolen kun for de klove ?
ForumindlægDavs alle jer flinke mennesker. Jeg sidder og tænker over om skolen kun er for de klove mennesker?Eller er folk født kloge ? Eller gør man en god indsats for at opnå et klogt menneske? Hvorfor er der nogen her et mål at blive uddannet til et eller andet og ikke kan opnå det for vedkommende ikke ... -
Beregning af BNP for hver indbygger?
Forumindlæghvilken formel skal der bruges hvis jeg skal beregne BNP for hver indbygger i et land? Altså BNP indkomsten ligger på 14000 mia. og der er 500 000 indbyggere? på forhånd tak (: -
Energi pr. elektron der vandrer gennem kablet fra spændingskilde
ForumindlægJeg sidder med et opgavesæt og er låst fast ved E). Når elektrisk energi skal flyttes over store afstande, benyttes ofte høje spændingsforskelle og konstant strømretning i ledningerne (”jævnstrøm”). Norge og Holland er således forbundne med et 5,8·102 km langt søkabel. Kablet... -
usikkerhed omkring enhed
ForumindlægHåber at der er nogen der vil give mig en hånd: Jeg har beregnet P-ydre ved at bruge formlen: Pydre = Upol*I. Probelmet er bare at jeg nu er blevet en smule usikker på hvilken enhed P skal have. U var i mV, mens I var i mA. Vil det sige at enhed skal være på mikrowatt? -
hektar til km2
ForumindlægHej ! Jeg kan ikke finde ud af at regne 11400 ha om til km2... Har brug for en formel! :) -
Uran238
ForumindlægHvis jeg har 1 kg U-238, hvorledes finder jeg så ud af, hvor mange atomer der er i den ene kilogram? -
Hjælp til pH
ForumindlægBeregn pH i en 0,05 M NaOH-opløsning: NaOH = svag base pOH = -log(0,05) = 1,30 pH = pH = 14 – 1,30 = 12, 7 Beregn pH i en 0,5 M eddikesyre-opløsning: Eddikesyre = svag syre. pH = ½*(pKs – log(cs) Pks = 4,76, ses i bogem pH = ½*(4,76 – log(0,5)) = 2,53 Hvord...
