Søgning på: fysik a stx. Resultater: 18381 til 18400 af 154719
-
Reducering af udtryk
ForumindlægHejsa. Nogen der lige kan hjælpe med reducering af udtrykket: (a+b)^2 - a(a+2b) Mvh. Mark :) -
Energi udregning
ForumindlægHej jeg har nogle problemer med en fysik opgave... Håber i kan hjælpe mig :) En dreng på 62 kg går ad trappen op til 3 sal i en boligblok. 3 sal ligger 10,5m over fortovsniveau. a) Vælg fortovsniveauet som nulhøjde for den potentielle energi, og beregn drengens potentielle energi, når han e... -
Hvorfor ! Skal denne opgave være så svært HJÆLP!!!!!!
ForumindlægHej jeg har fået en opgave i Fysik som er meget svært ? På Nuklearmedicinsk afdeling på Aalborg sygehus behandler man patienter med ioniserende stråling . Det kan ikke helt undgås at personalet selv udsættes for ioniserende stråling . For at holde øje med den stråling som hver medarbejder uds... -
opgaver uden hjælpemidler - studentereksamen
ForumindlægHej. Er ved at læse op til studentereksamen i mat A og er stødt på den her opg: a=(3,5+t) b=(2,1-t) a) bestem den værdi af t, for hvilken a og b er parallele b) bestem den værdi af t, for hvilken a og b er ortogonale. i den første er jeg lidt på bar bund, mens jeg ved at jeg skal bruge a*b=0 i... -
Reducering
Forumindlæg(2b/(a^2-b^2))+1/(a+b) reducer hjælp!!!! kan ikke få den til 1/(a-b) som min lommeregner siger:( -
naturfags opgaver
Forumindlæghey hey jeg sider her og fatter virkelig ikke en brik af mine opgaver. det drejer sig om "106,107,116,122 og 123" i vejledende opgaver for naturfag 2002. så tænkte på hvis der er nogen der ligger inde med en løsning eller to... ville jeg sådan set gerne se dem... på forhånd tak. -
Småopgaver inden skriftlig FYS
ForumindlægHar nogle få tvivlspunkter inden min FYS-eksamen på Onsdag...1)Forud for opgaven er bestemt, at laserstrålen udsender fotoner med energierne 1,88*10^-20J.Laserstrålen afsætter energi i vævet med effekten 60W. Laserstrålen har en diameter på 0,40mm, og den flyttes hen over vævet med hastigheden 2,... -
DATALOGI
ForumindlægHej folkens. Jeg ville gerne høre lidt fra studerende på datalogi-uddannelserne om hvordan matematikken er der? Har man meget matematik? Hvor meget IT er der? Altså programmering osv? mvh -
Er alle naturvidenskabelige teorier ikke forudsigelser?
ForumindlægSe overskrift. -
Den kosmologiske rødforskydning
ForumindlægHej igen SP. Dobbelteffekten er skyld i rødforskydningen, der har formlen: Men så er der den kosmologiske rødforskydning: Hvad mener man med den kosmologiske rødforskyning, og hvordan skiler den sig ud i forhold til den forige formel? Og hvordan kom man frem til den? -
Vinkelhastighed
ForumindlægHåber nogen kan hjælpe mig inde jeg skal op imorgen kl. 8.40Hvorfor er acceleration: r*(w)^2w=omegaog hvad er vinkelhastigheden, w egentlig?Og hvorfor kan vi finde det ved at sige x*2*pi/(60sekunder)Det handler om en pladespiller hvis nogle ikke forstår hvor x er omdrejninger.Please hjælp mig s... -
Den tilførte energi og delta t
ForumindlægJeg har en opgave hvor jeg skal se om der er en sammenhæng mellem den tilført energi E og temperaturstigningen ΔT ved opvarmning af vand Ud fra mine målinger har jeg fået denne graf. Kan jeg så i min konklusion skrive at "Fordi linjen er proportionel kan jeg konkludere at der er en ... -
Eksempeler på andengradspolynomier i virkeligheden
ForumindlægHej Studieportalen Jeg undrer mig over hvornår man bruger andengradspolynomier i hverdagen. Jeg har svært ved at se hvordan jeg kan lave en virkelighedsorinteret opgave, altså lave en andengradspolynomie ud fra virkelige ''tal'' håber at der er nogle der kan hjælpe mig Tak ... -
linjer etc
ForumindlægHej Alle sammen. jeg tænkte på om der var nogen der kunne forklare mig hvordan jeg skal løse følgende opgave? : Bestem a, så linjerne med ligningerne y=(a+3)x+6 og y=2x+a det skal jeg gøre for at finde ud af om de står vinkelret på hinanden. På forhånd tak :) -
Statistik
ForumindlægDer er i min bog en regel for matrixregning med stokastiske vektorer: Variansen(Ay+b)=A*Variansen(y)*A^T. Er der en der kan hjælpe mig lidt på vej til at forstå det? -
Bevis: regneregler for vektorprodukt
ForumindlægFor alle vektorer a og b gælder ata x b = -b x a hvordan kan det bevises uden at bruge koordinatsætne?Da |a x b|=|a|*|b|*sin(<a,b) (< = vinklen)er |-b x a| vel lig |-b|*|a|*sin(<-b,a). Men er sin(<a,b)=sin(<-b,a)? -
Økonomisk kredsløb, spørgsmål.
ForumindlægHejsa, Jeg har lige fået en opgave for i samfundsfag (B-niveau på STX) hvor jeg skal svare på følgende ud fra det økonomiske kredsløb; 1. Hvad sker der i det økonomiske kredsløb, hvis virksomhederne forudser bedre tider og beslutter at udvide produktionen. Hvilke forudsætninger skal der... -
Hvad skal jeg vælge?
ForumindlægJeg er simpelthen så meget i tvivl om, hvad det er jeg vil. Jeg har altid haft en vision om at skulle være læge, men tror måske ikke, jeg er så interesseret i det mere. Jeg er startet i 1.G her i år med mat/fys/kemi, men allerede her i grundforløbet synes jeg, at fysik er forholdsvis svært og jeg... -
Læse medicin, Ikke højt nok snit! Hjælp søges
ForumindlægHej alle sammen .. Jeg er en 3.g'er som meget gerne vil læse medicin, men mit snit er ikke godt nok! (Jeg læser på den naturfaglige linje, så jeg har alle de fag, der kræves, altså: Mat A, Fys A, Kem B, Eng B, Dansk A) Jeg har et gennemsnit på præcis 7,00 efter 2.g, og så har jeg lige... -
Noter til FY/KE 9.kl
ForumindlægNogen der har sådan nogen noter til afgangseksamen i 9.kl om fysik: magetisme, el-magnetisme, induktionsstrøm, vekselstrøm og lign. Samt Kemi: syre og base, ioner, metaller og ikke metaller, og andet godt. Fik fortalt af min lærer at man får 4 emner i fysik, og 4 i kemi, han sagde også at det mul...
