Søgning på: fysikabbogen 1. Resultater: 19221 til 19240 af 149177
-
integral regning
ForumindlægFunktionen f er givet ved, at f(x) = 2x +1. Bestem en regneforskrift for funktionen F(x), når følgende to krav skal være opfyldt a) F(x) = (stort tegn for integral regning) f(x) dx b) grafen for f går gennem (0,3) -
Hvad er....
ForumindlægHej....Håber der er nogler der kort og rimeligt præsict kan besvare disse spørgsmål:1) Hvad går Makro-indeksmetoden ud på?- Er det noget med at finde ud af hvordan dyr overlever i vandet?2) Hvad er baggund for denne metode? - Beskriv de tre led i metoden...3) Hvad forstås ved karakterdyr, økol... -
Hyberbolske funktioner
Forumindlægjeg søger hjælp til at bestemme fortegn og nulpunkter for de hyberbolske funktioner ud fra deres regneforskrift. De er defineret som følgende cosh(x)=(e^x+e^-x)/2sinh(x)=(e^x-e^-x)/2tanh(x)=(e^2x-1)/(e^2x+1) -
Hjælp til nogle ligninger!!
ForumindlægHey nogen som kan hjælpe mig med disse :S- Omskriv 4X^2+12X+9 til formel (ax+b)^2- x^2-2x-15=0- Reducer (a-b)^2+(a-b)(a+b)-a^2-Omskriv 25x^2+10x+1 til formen (ax+b)^2Tak :) -
Befolkning
Forumindlægi 1650 var verdens befolkning på ca. 0,5 mia. med en årlig tilvæks på 0,3%- Hvilken fordoblingstid svarer det til? a=1+0.03 a=1.003 så T2=log(2)/log(a) eller T2=in(2)/in(a) dvs 231 men hvad er enheden efter 231? -
Skal jeg have 10?
ForumindlægNu er det sådan man skal vælge 3 prerioteter for at komme på gym, også har jeg valgt to gymnasiumer som 1 og 2, ( fordi jeg skal til optagelsesprøve) men kunne jeg istedet for at vælge 10 som nummer 3, ( som jeg kommer på hvis jeg ikke består ) kunne jeg så vælge fx it supporter også efter ud... -
funktion
Forumindlæggivet funktionenf(x)=x/((√x)+2),x1108;R/R_bestem gradtallet for den spidse vinkel mellem tangenterne til graffen for f i punkterne P og Q , hvor P har førstekoordinaten 1, mens Q har andenkoordinaten 9/5. Til hjælp oplyses, at f er injektiv -
ligning
ForumindlægHej :) jeg er super dårlig til ligner, jeg har lige fået en blækregning for hvor jeg skal løse denne ligning: __2x+4___ = 2(x - 1) 3 de to streger ved to og fire tallet skal forestille én streg ;). Er der nogen der kan hjælpe mig med at læse ligningen?, og selvfølgelig forklare ... -
Vektorer i rummet - uden hjælpemidler
ForumindlægI et koodinatsystem i rummet har en plan α ligningen 2x –y+z+3 = 0 Og en linje l har parameterfremstillingen (x,y,z) = (1,2,3)+t(1,-1,1) Undersøg om P(4,-1,6) er et punkt på l, og bestem projektionen af P på α. Opgaven er uden hjælpemidler, og jeg kan ikke gennemskue den, så ... -
Differential regning
ForumindlægHej derude,\n\nVille høre, om nogen havde lidt tid til, at hjælpe mig med flg.:\n\nf(x) = 2*kvadratrod3x+1 \nBestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet P(5,f(5) -
Hjælp
ForumindlægHej jeg sidder med en opgave som jeg ingen ide har til at løse den... Opgaven: Omsæt disse sætninger til ligninger. A. Hvis du ganger tallet med 3 og trækker 5 fra, får du 1. = ?? b. hvis du trækker 200 fra tallet og ganger det med 10, får du 490. = ?? c. hvis du dividerer tallet med... -
problemer med stamfunktion
ForumindlægJeg skal bestemme stamfunktionen for denne ligning\n\nf(x) = -x^3+3x^2-2x+1 \n\ner stamfunktionen til denne ikke\n\nF(x) = -1/4x^4+x^3-x^2+x\n\nEr det rigtigt??? \n -
O6 orbit 2 - problem
ForumindlægGult lys med bølgelængden 589nm sendes fra kuft ned i en væske med ukendt brydningsindex. Indfaldsvinklen i luft er 38,1 grader og bryningsvinklen i væsken er 28,8 grader..1) bestem lysets frekvens2) beregn lysets fart i væsken3) beregn bølgelængden a det gule lys i væskenHar kigget på den meget,... -
FIND NORMALVEKTOREN AF Y = 2?
ForumindlægHvordan finder man normalvektoren af ligningen : y = 2 ?? Jeg ved at ved ligningen: y = 2x - 3y = 1, kan man bare aflæse på ligningen og se at normalvektoren er 2 over -3, men kan virkelig ikke gennemskue y = 2 ?? Hvordan aflæser man det? Så ja, mit spørgsmål er: Hvad er normalvektoren til ... -
Laser's bølgelængde
ForumindlægHey!Har lavet forsøg i fysik hvor vi skulle finde bølgelængden for laser. Opstillingen kan man finde her i denne rapport: https://www.studieportalen.dk/opg/pdf/o4850.pdfJeg undrer mig bare over hvilken betydning det ville have for præcisionen hvis man ændrede på L (afstanden fra gitteret til 0.or... -
værdimængde
Forumindlægjeg har f(x) = 0.5*ln(x^2+x+1) - hvordan finder jeg dennes værdimængde? Der er ingen nulpunkter for den indre, men hvis jeg differentierer den og finder dennes nulpunkter, får jeg mindsteværdien af vm(f) - men hvordan finder jeg størsteværdien? -
Interimoment/Vinkelhastighed
ForumindlægJeg har vedhæftet opgaven og har følgende spg. 1) Er min enhed korrekt, kg·cm2? 2) Hvordan kommer man frem til, at energien bliver 1.5 W · 4 s = 6.0? Jeg mener, hvordan kan man forklare det udover det jeg har skrevet (se vedhæftet) 3) Hvordan udregner man c) hvorvidt hjulet bliv... -
Lille bitte opgave
ForumindlægEn snor spændes op med en kraft. Snorens massen er 1,4g og snorens længde er 0,45m. En vibreator får snoren til at svinge. Et lod på 50kg spænder snoren. Beregn frekvens for 1. oversvingning?Ved godt man skal bruge V=kvr(F*l/m)kan bare ik finde ud af hvordan man får omregnet de 50kg til F? eller ... -
Toulmins argumentationsmodel
Forumindlæg1. Skal Toulmins-argumentationsmodel kun bruges som et hjælpemiddel til at analysere en tekst eller må jeg gerne skrive den ind i min tekst? (jeg er ved at skrive en kronik) 2. Kan man godt nøjes med at lavet et skema med kun; påstand, belæg og hjemmel. Og så lade vær med at indrage styrkemarkør... -
toppunkt til linje afstanden..
Forumindlægopgaven lyder:en familie af linjer l3 er bestemt ved ligningen:y=ax-(4a+2)b) betsem afstanden fra prablens toppunkt til linjen l3.og der har jeg så brugt dist-formlen. fordi jeg har regnet parablens toppunkt til (4;-1)men det der ax i linje l3 irritere mig lidt....nogen forslag???
