Søgning på: matematik fp10 3 december 2021. Resultater: 19481 til 19500 af 135324
-
Latex, fif og tricks?
ForumindlægHej, jeg vil begynde på LaTeX. Jeg har hentet gstools, gsview, MikTeX (basic), Windedt og installeret det hele og fået det til at virke. Jeg er helt ny på feltet, så jeg kunne godt tænke mig at få nogle fif og tricks fra de erfarne. Jeg kan se, at jeg skal skrive i WinEdt og derefter trykke på... -
Snor rundt om jorden.
ForumindlægJeg har sidde og kæmpet med denne opgave i 3 dage nu og kan simpelthen ikke løse den, er der nogen, der kan hjælpe mig. Opgaven lyder: En snor tænkes lagt starmt rundt om Jorden, hvorefter den forlænges netop en meter. Man kan regne med, at Jorden er kugleformet. Hvor høje pæle skal man bruge fo... -
Vektorregning:( hjælp
ForumindlægOpgaven lyder således: I et koordinatsystem i planen er givet to vektorer: Vektor a: (4 8) vektor b: (8 6) 1. Beregn længden af vektor a - vektor b 2. Beregn arealet af det parallelogram der udspændes af vektorerne vektor a og vektor b. 3. Beregn koordinatsættet til projektionen af vektor a på v... -
Tegn mulig graf
ForumindlægHvad fortæller f(8)=8 og f(3)=3? -
omregning mellem enheder
ForumindlægHej Er der nogen der kan hjælpe med at omregne mellem enheder. Jeg skal vide hvad en dm (kubik decimeter) hedder i cm og i andre måleenheder? -
Linjer :S Nogen som kan hjælpe
ForumindlægJeg skal lave disse 2 opgaver:Nogen som kan hjælpe.. Linjer er ik lige min stærke side.a)Linjen l går gennem punktet P(5,1) og står vinkelret på linjen m med ligningen 2x+3y-4=0- Bestem en ligning for linjen l.- Bestem den spidse vinkel mellem m og x-aksen.- Bestem ligningen for linjen der går ge... -
Lærervikar i folkeskolen
ForumindlægHej Forum Jeg har netop afsluttet hhx og tager nu et sabbatår. Jeg har fået vikarjob på en folkeskole og søger nu lidt råd til, hvad jeg skal være ekstra opmærksom på i forbindelse med undervisningen af eleverne. Har I fx nogle erfaringer med, hvordan man skal takle en situation med en elev, der ... -
Ny karakterskala
ForumindlægHej alle . Vi er en del i min klasse, der har diskuteret, hvorledes den nye skala fungerer mht. årskarakterer og eksamenskarakterer samt skriftlige karakterer på B-niveau. Så jeg ville høre, om der måske var nogen herinde, der havde et endegyldigt svar på disse diskussioner . Der er nogen i mi... -
automatisk parkeringskælder fysik
ForumindlægHej alle. Jeg kan ikke rigtig finde ud af denne opgave. 39; I København findes en automatisk parkeringskælder med plads til 408 biler. En bilist parkerer sin bil på en platform i gadeplan. Platformen med bilen bliver sænket ned til en af de fire etager. Her kører platformen automatisk bile... -
graphs
ForumindlægConsider the graph y = e^(-x) and y = e^(-x) sin4x, for 0 ≤ x ≤ 5π/4 a) Ont he same set of axes draw, on graphing paper, the graphs for 0 ≤ x ≤ 5π/4 Use a scale of 1 cm to π/8 on your x-axis and 5 cm to 1 unit on your y-axis b) show that the x-intercepts of the graph y = ... -
Spørgsmål til mat-freaks
ForumindlægHej alle mat-genier, Jeg kunne så godt tænke mig at vide hvordan det kan lade sig gøre at se logikken i matematik. Hvordan kan man træne sin hjerne eller systematisere sin tankegang til at kunne se fx hvad en parameter er (rent visuelt) eller hvordan man fx (uden nogen bøger eller lærere) kan ud... -
Volumina obliquus
ForumindlægSe her: Her er kræs for nørden, der finder nytårsaften for kedelig. Men man kunne jo også gå i gang med det samme. Akseenhederne er ikke hentet ud af det virkelige liv og må siges at være tilfældige. Har prøvet med arealet af den skrå ellipse som integrationselement, er man da på rette ve... -
Trigonometri
ForumindlægLinjen m har ligningen Vis, at ligger på m. Gennem P tegnes linjen n ortogonal på m. Bestem en ligning for n. Hvordan skal jeg regne den ud=? -
Tredjegradspolynomie
Forumindlæga(x-(-1))(x-2)(x-4) Hvad gør jeg, når jeg får besked på at finde en forskrift for de tre rødder? -
Skriv som potenstal
ForumindlægVi skal skrive nogle tal som potenstal, og kan godt klare 125 med hovedregning = 53 125 = 53 Men er der en formel for det? Hvordan regner man potenstallet ud for 512 elller 231? -
grafisk ligning
ForumindlægHej, Jeg mangler lige lidt hjælp til mine grafer Jeg skal lave en ligning, jeg skal tegne i graf, og har opstillet denne: 3/x+4=6x-3 hvordan tegner jeg den ind i en graf? (mit egentlig problem er, at tegne 3/x+4 ind, ved ikke hvor jeg skal starte) -
Hjælp til hovedregning! Please:)
ForumindlægHej! Jeg er en pige fra 9. klasse, der har virkelig brug for hjælp! Jeg STINKER til hovedregning, og jeg går altså i 9:( Så, jeg vil gøre alt for at nå at blive endnu bedre til det, inden eksamnen, og sådan! (Jeg ved godt at man nok ikke skal bruge det så meget til selve eksamnen, men jeg får no... -
Parenteser
ForumindlægHvordan sætter jeg mest muligt udenfor parentesen med det her : -9pa+9bp+18pc ? -
Alt
Forumindlæger der nogen her der syntes matematik er sjovt? har generalt problemer med alt matematik og leder gerne efter en matematik buddy ^^ -
Vektor
ForumindlægHey har fundet en Parameterfremstilling m [[x][y][z]] =[[3][4][-2]] + s*[[3][-3][11]] Det var nemt nok, men hvordan finder jeg en parameterfremstilling for en linjen l der er parallel med m og går gennem punktet (2,3,-1)?
