Matematik

Beregning af cirkelafsnit

17. april 2011 af grevemoeskr (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har en excentrik, der er to cirkler lagt oven på hinanden, hvor den ene har en radius på 40 mm og 20 mm "oven over" den ligger en cirkel med radius=30 mm, Jeg skal så beregne arealet af den excentrik.

Jeg ved at jeg skal tage arealet af den store cirkel minus arealet af cirkelafsnittet på den, og så lægge arealet af den lille cirkels afsnit. Men hvor dan kan jeg beregne cirkelafsnittene

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2011 af TorbenA (Slettet)

Du finder arealet af et cirkeludsnit (begrænset af cirkelperiferien og to radier) ved at gange cirkelarealet med vinklen mellem radierne og dividere med 2π (eller 360, hvis du regner i grader).

Du finder arealet af et cirkelafsnit (begrænset af cirkelperiferien og en korde) ved at trække arealet af den trekant, der dannes af de to radier og korden fra cirkeludsnittets areal.

Centervinklerne (det halve af dem) kan findes i den trekant, der dannes af de to cirklers radier og forbindelseslinien mellem centrene.

Svar #2
18. april 2011 af grevemoeskr (Slettet)

Tror du har misforstået. Det er opgave 1 i den vehæftede fil. Jeg har ingen vinkler, kun radiuserne og længden mellem de to midter

Svar #3

Tror du har misforstået opgaven. Jeg kender ingen vinkler, kun de 2 radiuser og længden mellem de 2 midter

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. april 2011 af NejTilSvampe

de 2 radiuser ?? Du har ikke vedhæftet noget som helst.. men se om ikke du kan bestemme en vinkel på en eller anden måde så. Eller også upload tegningen så det er nemmere at forstå.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Som jeg skrev i #1:

"Centervinklerne (det halve af dem) kan findes i den trekant, der dannes af de to cirklers radier og forbindelseslinien mellem centrene."

Tegn trekanten, hvor siderne er de to radier og centerlinien. Deres længder kender du! Brug trekanten til at finde de to vinkler, du skal bruge. De er modstående vinkler til radierne og skal ganges med to. Du kan med fordel tegne trekanten ind på figuren med cirklerne.

Men du har ikke vedlagt nogen opgave.

Svar #6

Har jeg nu

Vedhæftet fil:Opg.docx

Brugbart svar (0)

Svar #7

Okay, men jeg kan ike læse .docx, kun .doc. Men du har jo også fået alle fiduserne :-)

Brugbart svar (0)

Svar #8
18. april 2011 af NejTilSvampe

Du har nu en trekant hvor du kender alle siderne. Bestem centervinklen.

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Skriv et svar til: Beregning af cirkelafsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.