Fysik

Sådan virker sæbe

06. marts 2012 af Nolleh (Slettet)

Jeg har fået til opgave at skrive en tekst om, hvordan sæbe virker. Jeg har allerede skrevet en del om det, men jeg mangler sikkert en del. Er der andet, som jeg mangler at tilføje om, hvordan sæbe virker?

Sæber består af ioner, f.eks. C15H31COO- og Na+. Når sæben opløses i vand, frigøres ionerne. Det er den negative sæbe-ion, som er vaskeaktiv, samt virker rensende og fedtopløsende. Den negative sæbe-ion har en vand-elskende ende (hydrofil) og en fedt-elskende ende (hydrofob). Den vand-elskende ende er negativt ladet. Den sænker vandets overfladespænding, fordi de negative ioner frastøder hinanden. Sæbe-ionerne sætter sig i overfladen i fedtpartikler.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. marts 2012 af twilightsux (Slettet)

I stedet for vand-elskende og fedt-elskende ville jeg råde dig til at argumentere ud fra polaritet :-)

Ellers ser det meget godt ud. Du kunne eventuelt tilføje følgende eksempel mht. vands overfladespænding: Nogle gange, når man fylder et glas med rent vand, kan det fyldes en smule  over kanten, hvorved der danner sig en bue af vand. Tilføjes der bare en dråbe sæbe, vil dette sænke overfladespændingen, hvorved vandet løber ud over kanten.

- Det er de små ting, der gælder ;-)


Skriv et svar til: Sådan virker sæbe

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.