Matematik

Eksamenssæt generel hjælp

29. marts 2014 af fetafar (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej derude! Jeg har altid haft MEGET svært ved specifikt matematik, og lige nu tager jeg et B-niveau for senere at gå på en uddannelse der har mat B som adgangskrav. 

Jeg sidder her med en opgave, og jeg har ledt over alt på nettet, og i alle mine bøger, og jeg kan simpelthen ikke få den løst (jeg har svært ved alle opgaver, men denne især)

Opgaven lyder således:
En virksomhed introducerer en ny vare. Virksomheden forventer, at afsætningen af varen de første 40 dage kan beskrives ved funktionen h med forskriften: h(t) = 0,033t^3 - 2,388t^2 + 51,311t   ,  0 </ligmed t >/ligmed 40
Hvor t er antal dage efter introduktionen. 

Opgave a) har jeg allerede løst, som selvf. bare er at sætte 40 ind i t's plads,

Opgave b) er problemet: Bestem h mærke (t) og benyt denne til at bestemme efter hvor mange dage virksomheden har størst afsætning. 

Jeg har startet med bare reducere efter regel med at finde h'(x), men kan derefter ikke finde ud af at få sat h'(x) til 0, for at finde toppunktet på kurven (som er vist på sættet) 

På forhånd tak, MVH Steen 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2014 af SuneChr

Undersøg for evt. ekstrempunkt (t0 ; h (t0)) på kurven for h der svarer til h ' (t0) = 0


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. marts 2014 af SuneChr

# 1 rettes til:
h '(t) = 0 har to positive rødder. Grafen for h har derfor to ekstrema for positive t .


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2014 af PSXL

Har du et CAS-værktøj? Du skal bestemme h'(x) for derefter at sætte nul, som du kan gøre ved at sige solve(dh(x)=0,x) og undersøg monotoniforholdene. 


dh(x) = den differerentierede funktion af h(x)


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2014 af PeterValberg

h' er et andengradspolynomium.
Ligningen h'(x) = 0 er derfor en andengradsligning,
hvortil der findes en løsningsformel.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2014 af SuneChr

# 2
Var lidt for hurtig i vendingen med formuleringen:
Det er ikke nødvendigvis givet, at der er to ekstrema for h , fordi der er to løsninger til h '(t) = 0 .
Der kunne godt være et såkaldt saddelpunkt for h og ikke ekstremum, men opgaven her har to ekstrema for h .
 


Skriv et svar til: Eksamenssæt generel hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.