Biologi

Nerveceller, hvordan fungerer de?

30. marts 2014 af 123434 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Nerveceller sender besked med elektriske impulser. Elektriske signaler mellem to nerveceller sker vha. transmitterstoffer f.eks. serotonin og dopamin. De elektriske impulser løber med stor stor fart igennem nervecellerne. Alle nerveceller har udløbere. Udløbere/synapser er de steder, hvor der er forbindelse med nerveceller. Ved synapsen/udløberen bliver de elektriske impulser overført.

Synapser er altså stedet, hvor der bliver overført impulser og stoffer fra den ene celle til den anden.

Axoner leder impulser bort fra nervecellen

Dendritter:de to forgrenede udløbere af nervetråde der fører impulser til nervecellens kerne. 

I må bare rette mig, hvis jeg er galt på den. Hvis I ligger inde med noget viden relateret til emnet, vil jeg gerne høre fra jer.

Tak på forhånd og god aften. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Du har nogenlunde fat i det, men når du spørger hvordan en nervecelle fungerer, så vil jeg mene, at du helt klart mangler at dykke ned i, hvordan den elektriske impuls dannes. Det er ikke bare sådan, at neurotransmitteren virker som et batteri, der sætter strøm til cellen. 

Hints: hvilemembranpotential og ionkanaler.

Brugbart svar (1)

Svar #2
30. marts 2014 af ioxer (Slettet)

der er ikke altid kun 2 dendritter. Der kan være rigtig mange :) Jeg er ikke sikker på, hvor meget du skal vide på C-niveau. Aktionspotentialer og ligevægtspotentialer kan være lidt kompliceret.

kilde: læser medicin

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. december 2018 af DuLugterAfBæ (Slettet)

Sikke et flot navn @Dulugtergrimt

Skriv et svar til: Nerveceller, hvordan fungerer de?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.