Biologi

Cellers vækst

03. april 2014 af torben175 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Forklar, hvordan et protein som fx. neurofibromin kan være med til at kontrollere cellers vækst?

Ville hører om der er nogle der kan hjælpe mig med dette spørgsmål?

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. april 2014 af ioxer (Slettet)

Det lyder ret kompliceret for A-niveau biologi.

Neurofibromin bliver produceret af NF1 genet, som er en tumor supressor. En tumor supressor er et gen, der kan kontrollere væksten af celler. Cancer er typisk forårsaget af en mutation i en tumor supressor. En mutation i NF1 kan fx give "recklinghaus' neurofibromatose".

Man har en protein-familie i celler, der hedder "ras". Når de er bundet til GTP er de aktive, og når de er bundet til GDP er de inaktive. Et af disse ras-proteiner hedder p21. Når p21 er bundet til GTP er det aktivt og kan hæmme cellevæksten. Når p21 er bundet til GDP er det inaktivt, og hæmmer ikke cellevæksten.

Neurofibromatin hydrolyserer den p21-bundne GTP til GDP, hvilket gør, at p21 ofterer er inaktivt, og når p21 er inaktivt, kan cellevæksten ikke hæmmes. Der er derfor stor vækst i celler. 

Jeg har skåret meget fra, da jeg ikke tror, du skal vide så meget om det :)

Svar #2
04. april 2014 af torben175 (Slettet)

Det lyder ret kompliceret for A-niveau biologi.

Neurofibromin bliver produceret af NF1 genet, som er en tumor supressor. En tumor supressor er et gen, der kan kontrollere væksten af celler. Cancer er typisk forårsaget af en mutation i en tumor supressor. En mutation i NF1 kan fx give "recklinghaus' neurofibromatose".

Man har en protein-familie i celler, der hedder "ras". Når de er bundet til GTP er de aktive, og når de er bundet til GDP er de inaktive. Et af disse ras-proteiner hedder p21. Når p21 er bundet til GTP er det aktivt og kan hæmme cellevæksten. Når p21 er bundet til GDP er det inaktivt, og hæmmer ikke cellevæksten.

Neurofibromatin hydrolyserer den p21-bundne GTP til GDP, hvilket gør, at p21 ofterer er inaktivt, og når p21 er inaktivt, kan cellevæksten ikke hæmmes. Der er derfor stor vækst i celler. 

Jeg har skåret meget fra, da jeg ikke tror, du skal vide så meget om det :)

Tusind tak for hjælpen ! :D

Skriv et svar til: Cellers vækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.