Matematik
Løsning af tredjegradsligning ved brug af pq-metoden
Hej alle
Jeg står og skal lave en fremlæggelse om løsning af tredjegradsligningen ved brug af pq-metoden. Jeg har bare lidt problemer med at forstå, hvordan man helt præcist bruger metoden. Nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak!
Svar #1
21. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Metoden bruges til at finde mulige rationale rødder i en 3.-gradsligning
ax3 + bx2 + cx + d = 0
med heltallige koefficienter a, b, c, d.
Hvis x = p/q er en rational rod, hvor p og q er hele tal, q ≠ 0, vil p gå op i koefficienten d , mens q vil gå op i koefficienten a. Det er ikke en garanti for at finde ligningens rødder, men hvis der er rationale rødder, kan de findes ved at se på heltalsfaktorerne i a og d .
Svar #2
05. maj 2014 af petrineh3 (Slettet)
Tusind tak for dit svar!
Jeg tænkte på om du gad læse vedhæftede dokument jeg har skrevet? Bare så jeg er helt sikker på at jeg har forstået det rigtigt!
Svar #3
05. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
I matematik kalder man det rationale tal, ikke rationelle tal.
Man antager, at x = p/q er en rational rod i et polynomium med heltallige koefficienter, og man antager endvidere, at brøken p/q er uforkortelig, dvs. at p og q er hele tal, der ikke har nogen faktorer fælles. Man viser så, at så må p gå op i d, og q må gå op i a . Metoden gælder for polynomier af vilkårlig stor grad n ≥ 1 med heltallige koefficienter.
Skriv et svar til: Løsning af tredjegradsligning ved brug af pq-metoden
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.