Matematik
reduktion af udtryk
hej, jeg har reduceret et udtryk (vedhæftet), men synes at der ser ud til at kunne eksistere et kortere udtryk, men er dog lidt i tvivl, så vil bare være sikker.
tak
Svar #1
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det ser mystisk ud med det "dS" hængende som faktor på det ene led i brøken i den første linie. Det er også en underlig notation med at L1 er et differentiale, som angivet i nederste linie og samtidig figurerer som faktor i sit eget udtryk. Prøv at anvende en mere præcis notation.
For at kunne hjælpe med en eventuel forsimpling af udtryk, er det nødvendigt at kende til hele den detaljerede sammenhæng. Det er ikke tilstrækkeligt at få serveret enkelte uigennemskuelige bidder i diverse opgavetråde.
Svar #2
26. april 2014 af jnl123
Det er få grundlæggende algebraiske operationer der benyttes, så det vil som regel være tilstrækkeligt at skrive det op som vedhæftet.
Du kan helt sikkert rokere rundt på nogle af bogstaverne ved at gange/dividere igennem, men det bliver formentlig nogenlunde samme længde. Ellers skal du ud i partial fraction decomposition i håb om at du kan skrive udtrykket på summen af to brøkker.
Svar #3
29. april 2014 af nstella (Slettet)
hej, tak for feedback.
Jeg må indrømme at jeg nok selv er lidt i tvivl om det her.
Synes det er ret forvirrende, når jeg har skulle totaldifferentiere flere generelle andenordens udtryk, hvor man så blandt andet får nogle krydsafledede, der siden "bare" bliver en masse af en brøk bestående af bogstaver. For slet ikke at tale om den økonomiske fortolkningen af dem bagefter.:(
jeg tror især jeg mangler det link mellem
1. den geometriske fortolkning, altså om det er et maks eller min. punkt modsat, ved udregning om det er en positiv eller neg. definit eksempelvis.
2. når man får et udtryk fra en totaldifferentieret funktion, og bagefter skal fortolke de forskellige effekter, som de forskellige variabler simultant varirer.
er der overhovedet et link mellem de 2?
Svar #4
29. april 2014 af jnl123
Det er ikke så let at fortolke på det, når man ikke kender mere til baggrunden for opgaven eller hvad de forskellige bogstaver repræsenterer. Hvad f.eks. er U og hvad er den en funktion af?
Hvis det er et spørgsmål om hvornår dL1/dS er 0, og p og W er konstanter, så er det opfyldt når:

Skriv et svar til: reduktion af udtryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.