Fysik
Forsøg med laser - afbøjningsvinkel og gitterkonstant.. HJÆLP!
Godaften
Jeg sidder her med min fysikrapport, hvor jeg slet ikke kan finde ud af udregningerne af måleresultaterne. Spørgsmålene der skal besvares i sammenhæng med rapporten lyder således:
a) Beregn afbøjningsvinklen og for hver orden n.
c) Indtegn sammenhængende værdier af n og sin I et passede koordinatsystem og undserøg, hvilken sammenhæng der er mellem disse to størrelser.
b) Beregn gitterkonstanten d og bestem laserlysets bølgelængde ud fra grafen
Jeg ville være dybt taknemlig hvis der var en venlig sjæl, der gad at kigge på det :)
(Måleresultaterne er vedhæftet denne besked)
Tusind mange tak på forhånd - fortsat god aften!
Svar #1
28. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Benyt gitterligningen

Vinkler beregnes ud fra geometrien i opsætningen.
Hvad menes der med "Grøns bølgelængde (lampa) fra det røde lys i laseren" ?
Det græske bogstav λ hedder "lambda" på dansk.
Svar #2
28. april 2014 af Sofie5183 (Slettet)
Tak for svar! Men kan du forklare ligningen med ord i stedet for så er det mere forståeligt for mig? Ville være rart :) - Det har jeg ingen anelse om.. Min veninde sendte de to sætninger dér til mig, ved ikke hvad hun tænkte på :p
Svar #3
28. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det er meningen, at du så skal beregne afbøjningsvinklen ved hver måling ud fra geometrien i opstillingen. Når man så kender sin(θn), ordenen n og gitterkonstanten d, kan man beregne bølgelængden λ ,
λ = d·sin(θn)/n
Svar #7
29. april 2014 af mathon
Steder hvor lysvejsforskellen er et helt multiplum = n • λ af bølgelængden er der konstruktiv interferens.
lysvejsforskel lysvejsforskel
trigonometri konstrkuktiv interferens

Svar #8
29. april 2014 af mathon
De geometriske steder for de punkter, der opfylder #2
ligger på hyperbelgrene, hvis grafer i kort afstand bag gitteret approximeres til deres asymptoter, som træffer en bagvedliggende skærm, der altså modtager smalle bånd af konstruktivt interferensforstærket lys i distinkte retninger:

Skriv et svar til: Forsøg med laser - afbøjningsvinkel og gitterkonstant.. HJÆLP!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.