Kemi
Antallet af protoner, neutroner og elektroner i følgende atomer
Jeg er ved at genlæse noget af bogen til eksamen og har er lidt usikker på om jeg har forstået det her rigtigt?
Angiv antallet af protoner, neutroner og elektroner i følgende atomer:
He4
2
Betyder det at der er 2, protoner og 2 elektroner og 2 neurtoner??? og hvis der er to elektroner hvordan ved jeg hvilken skal de skal tegnes i??
39
19 K hvordan ved jeg hvor mange protoner og elektroner dette atom har???og også her hvilken skal; n skal jeg tegne elektronerner i ?
238
92 U ?
Tak på forhånd
Svar #1
09. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
I et atom, der er elektrisk neutralt, er antallet af protoner lig med antallet af elektroner. Antallet af protoner er også lig med grundstoffets atomnummer. Summen af antallene af protoner og neutroner er atomets atommasse.
Svar #2
09. maj 2014 af HFNU (Slettet)
Ja, men jeg tænker hvordan protoner og neutronerne er fordelt i forholdsvis de 3 atomer jeg har opgivet.
Svar #3
Det er jo let at beregne ud fra definitionerne og oplysningerne. For eksempel i 39K19 er 19 atomnummeret og 39 er atommassen. Antallet af protoner er lig med atomnummeret, p = 19, og neutrontallet er atommassen minus antallet af protoner, n = 39 - 19 = 20.
Svar #4
09. maj 2014 af HFNU (Slettet)
Ok tak for det :) nu ved jeg hvordan jeg kan regne n ud en anden gang. Ved du om der man kan følge en regel i forhold til at hvor mange elektroner der skal være i 1, 2 ,3 og 4 skal f.eks. i Kalim??
Jeg har kigget bag i bogen omkring grundstofferne- men synes det virker som om det er forskelligt.
Det er til at man ved hvordan man skal tegne atomerne op til eksamen i forhold til hvor mange elektroner der skal være i hver skal
Svar #5
Hvordan elektronernes orbitaler fyldes er noget mere kompliceret, specielt for større atomnumre. Du kan læse mere om det her
Svar #6
10. maj 2014 af HFNU (Slettet)
Ok prøv at se om jeg kan oversætte siden ....til dansk så det er lettere at læse:) og tak :))
Skriv et svar til: Antallet af protoner, neutroner og elektroner i følgende atomer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.