Matematik
Alternerende harmonisk række..
Hej :) Jeg håber virkelig, at nogen kan hjælpe med spørgsmål (d) i den vedhæftede fil, det ville være til stor hjælp. På forhånd tak!
Jeg ved, at man kan bruge induktion til at vise det. Bemærk at xn og yn er defineret øverst.
Svar #1
15. maj 2014 af peter lind
Prøv at skriv de første afsnitsfølger op. Find dernæst sn+1-sn for de forskellige afsnitsfølger
Svar #2
15. maj 2014 af Tilj (Slettet)
Jeg har ikke haft så meget om induktionsbeviser, men jeg har forsøgt med:
Jeg vil vise at for alle ulige k gælder:
(a)
Jeg vil starte med at vise at det gælder for alle k = 1:

Det ses klart at den sidste sum giver 1, men jeg er lidt i tvivl om den første også gør, da den går til uendelig (den skal jo helst give 1)
Derefter vil jeg vise at (a) holder for k+1, men her kludrer jeg også i det.
Svar #3
15. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det du skriver, giver ikke ret meget mening.
Man skal vise, at afsnitsfølgen {s2n-1} for den harmoniske række er lig med følgen {xn}, og at afsnitsfølgen {s2n} er lig med følgen {yn}.
Det er noget uforståeligt, hvad du skriver ovenfor med at vise, at noget gælder for alle k = 1. Det giver ingen mening. Rækken, du skriver på venstre side af det sidste lighedstegn, er divergent. k er det indeks, der summeres over.
Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1479870
Svar #4
Ja, jeg tror jeg har misforstået det helt. Jeg kan ikke helt se det med afsnitsfølgen for mig. Hvordan skrives afsnitsfølgen til den alternerende harmoniske række? Udskifter man k med n og indsætter derefter et n så summen er ulige?
Svar #6
Igen: k er det indeks, der summeres over. Afsnitsfølgen s2n-1 er summen af de første 2n-1 led i rækken, dvs

Svar #7
Tak!
Så skal man vel benytte induktion til at bevise at :
s2n-1 = xn og s2n = yn
Gøres dette ikke ved at tjekke om ovenstående holder for n = 1 og derefter n = a+1 ?
Svar #8
15. maj 2014 af peter lind
Man gør det ved at antage at den holder for n og dernæst vise at dette medfører at påstanden også holder for n+1
Svar #9
Jo, det kan man da.
Man har jo, at s1 = 1 = x1 , og at
s2n+1 = s2n-1 - 1/(2n(2n+1)) = s2n-1 -(1/(2n) - 1/(2n+1)) ,
så s2n-1 har samme rekursionsformel som xn .
Svar #10
16. maj 2014 af Tilj (Slettet)
Tak! Skal jeg antage for den første, at den holder for alle n eller for alle ulige n?
Svar #11
- og hvis man skal antage, at det gælder for alle ulige n, så skal man selvfølgelig i den anden antage, at det gælder for alle lige n. Vil det sige, at man i den med lige n, skal vise, at den holder for n = 2 og n+1?
Svar #12
Bare glem det, det hele giver mening nu. Det skal være for alle n :)
Svar #13
Når man skal vise, at s2n = yn holder for n+1, så får man:
s2n+2 = yn+1
Så vil jeg omskrive s2n+2:
s2n+2 = s2n - ?
Jeg sidder og fumler med, hvad jeg skal trække fra, jeg kan ikke få det til at passe.
Svar #14
16. maj 2014 af Drizzla (Slettet)
Jeg tror det gælder om at få skrevet s2n+2 om så det ligner s2n + 1/((2n+1)(2n+2)), derfra benytte antagelsen om at s2n=yn, hvorved du kan lave omskrivningen fra s2n+2 til yn+1 og bevise induktionsskridtet, princippet om simpel induktion medfører så at s2n=yn er sandt for alle n? Ret mig hvis jeg tager fejl :).
Nogen der har et hint til hvorledes opgave "e" besvares?
Svar #16
#14 du skal nok lige komme med opgavebeskrivelsen til opgave e) :-)
Svar #17
Jeg kan ikke komme videre end s2n+2 = s2n .. Jeg kan ikke finde det led som skal lægges til , jeg har kigget på 1/((2n+1)(2n+2)) og kan ikke få det til at passe, jeg har også kigget på resultatet fra a), som jeg ikke lige kan gennemskue, hvordan skal benyttes.
Svar #18
16. maj 2014 af peter lind
Gør som i #7 Udregn s2n+2 -s2n
Brug a) til at udregne yn+1-yn og vis dermed at de er lige store
Svar #19
16. maj 2014 af hejsa128 (Slettet)
Er nogen, der kan besvare spørgsmål (e) som er:
Bevis ved hjælp af ovenstående resultater at den alternerende harmoniske række er konvergent med summen

Svar #20
16. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
For den harmoniske række ∑ an gælder det, at {|an|} er en dalende følge af positive reelle tal, der konvergerer mod 0. Den harmoniske række er derfor konvergent, og da den lige afsnitsfølge er lig med følgen {yn}, og den ulige afsnitsfølge er lig med {xn}, og da disse følger hver er konvergente med grænseværdi ln(2), følger det, at den harmoniske række har summen ln(2) .