Fysik

Udled bevægelsesligningen og ret

21. maj 2014 af soldier123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle,

Jeg har opstilt to differentialligninger ud fra Hookes lov og newtons 2. lov, er der nogen af jer der vil være søde og kigge dem igennem og fortælle mig om jeg har forstået det rigtigt, desuden skal jeg ud fra disse ligninger udlede bevægelsesligningen for et svingende system der udfører harmoniske svingninger, jeg er do ikke helt sikker på hvordan jeg skal gøre det, det ville være dejligt hvis nogen ville hjælpe. Jeg har vedhæftet opgaven. 

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: svingende system.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Accelerationen er ikke en andenordens differentialligning af stedfunktionen. Accelerationen er den 2. afledede af stedfunktionen. Det er da forvirrende, at du både opererer med s(t) og x(t) . Du har åbenbart ikke gjort dig klar, hvad x(t) er. For det lodret svingende system skal du være konsistent med fortegnene. Vælg først et koordinatsystem og beskriv så de relevante størrelser konsistent i dette koordinatsystem (hvilken vej virker tyngdekraften, osv.).

Svar #2
21. maj 2014 af soldier123 (Slettet)

Okay tusind tak, er det bedre hvis jeg kun arbejder med x(t) og dermed bruger x''(t) istedet for s''(t)? 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Ja, det er da forvirrende at have to forskellige betegnelser for det samme.

Svar #4

Du har ret :) Jeg har prøvet at rette i det, vil du sige om det er bedre? 

Vedhæftet fil:svingende system.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvor kommer normalkraften fra i et lodret svingende system? Du mener sikkert et vandret svingende system.

Svar #6

nårh ja ups :) Men det er ellers fint nok? ved du hvordan man kan udlede bevægelsesligninger fra disse diff. ligninger?

Skriv et svar til: Udled bevægelsesligningen og ret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.