Kemi

Kemi stx A skriftlig eksamen

23. maj 2014 af mettehave95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogen der kan hjælpe med den opgave( vedlagt)? Jeg er dårlig til at bruge de data der skal bruges til at regne tiden. 

Mit forslag:

Jeg vil finde hastighedskonstanten ved hjælp af formlen for halveringstiden (for 1.orden)

start koncentrationen vil være 100 

og slutkoncentrationen vil være 0,1*20= 2myM

Så kan jeg isolere t ud fra ligningen, som bliver: 2=100*e^-k*t

(Jeg har ik regnet opgaven endnu)

Men hvad skal jeg bruge de fire timer til? skal jeg addere dem til den tid jeg finder ud fra ligningen:

Vedhæftet fil: kemi A.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2014 af mathon

for en 1.ordens reaktion
gælder
                               v=-\frac{\mathrm{d} \left [A \right ]}{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [A \right ]

med løsningen
                               \left [ A \right ]_{t}=\left [ A \right ]_{0}\cdot e^{-k\cdot t}
og

                               k=\frac{\ln\left ( \frac{\left [ A \right ]_0}{\left [ A \right ]_t} \right )}{t}
.
                               t=\frac{\ln\left ( \frac{\left [ A \right ]_0}{\left [ A \right ]_t} \right )}{k}


Svar #2
23. maj 2014 af mettehave95 (Slettet)

Dette ved jeg godt, men mit spørgsmål var hvordan jeg skulle bruge data'erne i opgaven. f.eks hvad slutkoncentrationen skal sættes til? og hvad skal de 4 timer bruges til? 


Svar #3
25. maj 2014 af mettehave95 (Slettet)

er der nogen der kan hjælpe, det haster???


Skriv et svar til: Kemi stx A skriftlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.